Het piept en kraakt bij veel oudere bruggen in Nederland. Onderhoud, vervanging en renovatie nemen toe, terwijl onze infrastructuur juist 24/7 en met een gegarandeerde veiligheid beschikbaar moet zijn. Om hierin de juiste keuzes te maken is een nieuwe efficiënte inspectiemethode, beoordeling van schade en vertaling naar reparatieadvies van groot belang. Antea Group maakt hiervoor steeds vaker gebruik van Augmented Reality (AR). Dit maakt ons werk beter én efficiënter.

Augmented Reality bruggen

Augmented Reality betekent letterlijk: verrijkte werkelijkheid. Hierbij wordt een digitaal beeld, vaak een 3D animatie, over de werkelijkheid heen gelegd. Bij bruggen kun je dit zo zien: een digitaal model van de brug wordt ter plaatse verrijkt met inspectiedata die voorzien is van uiterst nauwkeurige locatiebepaling met GPS. Miguel Calor, adviseur assetmanagement: “Schade aan de onderzijde van de brug kan daarmee bijvoorbeeld gerelateerd worden met de exacte locatie aan de bovenkant van het wegdek.”

Dwars door de constructie kijken

Miguel vervolgt: “We hebben een module gebouwd in een geo-systeem waarbij we de onderkant en bovenkant van een brug aan elkaar koppelen. Via Augmented Reality kunnen we de verbinding maken en als het ware dwars door de constructie kijken. Hierdoor kun je tot op de centimeter nauwkeurig bepalen waar je aan de bovenkant de weg moet openhalen om de schade te repareren. Dit zorgt ervoor dat we een beter reparatieadvies kunnen geven. En het scheelt daarmee aanzienlijk veel tijd.”

Efficiënt en nauwkeurig inspecteren

Hoe gaat een inspecteur precies te werk met deze toepassing? Miguel vertelt: “Met een tablet registreren we alle schades en scheurtjes die zich onder de brug manifesteren. Een ontzettend nauwkeurige klus, waarbij de brug stukje voor stukje in kaart wordt gebracht. Deze toepassing maakt ons werk veel efficiënter én nauwkeuriger. We kunnen makkelijker de link tussen boven en onder leggen op locatie. We maken hierdoor minder foutieve afwegingen. Met als resultaat: het efficiënter inzetten van gekwalificeerde inspecteurs en gelijktijdig verhogen van de betrouwbaarheid van schadebeoordeling en reparatieadvies.”

Innovaties assetmanagement

De toepassing van AR bij de inspectie van bruggen en kunstwerken is niet de enige innovatie die wij toepassen. Als het nodig is, maken we gebruik van drones, robothond Spot óf de Smart Helmet bij assetmanagement. Zodra alle data is ingemeten, passen we indien nodig ook automatische schadebeeldherkenning toe. Een andere innovatie is het voorspellen van restlevensduur op basis van real time data (vanuit sensoren), zoals we doen bij de Smart Bridge. Al deze innovaties bewijzen onze meerwaarde: we kennen alle technieken, kunnen ze aan elkaar koppelen, passen ze toe en geven daarmee invulling aan de mobiliteitsopgave van de Nederlandse infrastructuur.