Veel (beweegbare) bruggen, viaducten en tunnels zijn gebouwd in een tijd waarin auto’s en vrachtwagens nog maar net op de markt waren. De eisen aan deze objecten en de belastingen van toen en nu liggen mijlenver uit elkaar. Kunstwerken zijn ontworpen voor een levensduur van ongeveer 80 jaar, gebaseerd op de uitgangspunten van 80 jaar geleden. In die tijd waren er nog geen rekenprogramma’s en werden deze civiele werken gebouwd op basis van onderbuikgevoel en ervaring. 

Met de kennis van nu vragen we ons af: hoe sterk zijn al die oude kunstwerken, (beweegbare)bruggen, sluizen en kademuren? Welke belastingen werken er vandaag de dag op deze kunstwerken? We bieden hiervoor een breed scala aan sensoren (smart solutions) waarmee wij voor bijna alle typen civiele kunstwerken oplossingen kunnen bieden. En als we de oplossing nog niet hebben, bedenken we graag een nieuwe.

Infra projecten waarbij sensoring is ingezet

Stephensonviaduct in Leeuwarden

Beter bekend als de Smart Bridge. Na 60 jaar trouwe dienst is de constructie van deze brug volgens theoretische modellen aan vervanging toe. De praktijk blijkt echter anders! Meer dan tientallen sensoren genereren data die input vormen voor rekenmodellen, waarmee de werkelijke belasting en het degradatieverloop van de brug in beeld worden gebracht. Dit geeft inzicht in de restlevensduur van het viaduct. We hebben ontdekt dat er een herhalend patroon is in het type te zware belasters. Door hierover in gesprek te gaan, kunnen we de restlevensduur nog verder verlengen.

Prinsenbrug Haarlem

In de periode 2021-2024 hebben we deze brug gemonitord. Op de hydraulische en elektrische installaties zijn op tactische punten sensoren geplaatst. Eén van de bevindingen was dat de onvoorspelbare uitval van deelinstallaties niet voortkwam uit de belasting op de civiele constructies of te zware voertuigen, maar door pieken en dalen in het energienet veroorzaakt door enkele grote verbruikers. Dit leidde op onvoorspelbare momenten tot onderspanning op de brug. Momenteel wordt er met het energiebedrijf onderzocht hoe dit kan worden opgelost. Antea Group is gestart met de voorbereiding van groot onderhoud.

Historische bruggen Amsterdam

Als je zegt historische bruggen en kademuren, dan zeg je Amsterdam. De stad staat voor een enorme uitdaging: het beheersen van de veiligheid en duurzaamheid van haar infrastructuur. Uit onderzoek blijkt dat verschillende historische bruggen en kademuren aan het einde van hun levensduur zijn. Maar, het vervangen of grondig renoveren ervan is complex. Helemaal in een stad als Amsterdam. 

Bij een aantal oude en zwaar belaste bruggen hebben wij ons sensoringssysteem geïmplementeerd. Door realtime te monitoren of de situatie veilig is, krijgt de gemeente extra speelruimte om de vervanging en renovatie goed voor te bereiden. Dit draagt aanzienlijk bij aan de duurzaamheid en veiligheid van de infrastructuur, wat essentieel is voor het behoud van het historische karakter van de stad.

Kademuren Gorredijk

Tijdens de inspectie van kademuren in Gorredijk zijn een aantal constructieve gebreken aangetroffen. De oorzaak hiervan is vooralsnog onbekend en het is onduidelijk of de situatie stabiel is. Aanvullend onderzoek is daarom noodzakelijk voor het garanderen van de veiligheid. Hierbij is het belangrijk om de kademuren intensief te blijven monitoren, zodat tijdig kan worden ingegrepen. 

Met sensoren op de kademuren monitoren we de constructie op afstand. De gemeente heeft via het bijbehorende dashboard realtime inzicht in de situatie. Dit geeft de gemeente de speelruimte die het nodig heeft om de situatie goed te onderzoeken en het onderhoud goed voor te bereiden.

 

Samen maken we Nederland bereikbaarder dan ooit

Meer lezen over onze visie op vervangingsopgave? Bekijk op onze campagnewebsite hoe we vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave.

Ga naar de website

Andere prestigieuze projecten waar wij aan werken:

  • In Limburg monitoren we sinds 6 jaar de scheurvorming in een betonnen kokerbrug.
  • In het Westen van het land is een brug met 8 sensoren voorzien, omdat hij in theorie geen zwaar verkeer mag dragen en daarom is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De vervanging van de brug staat vanwege de complexiteit ervan, gepland voor 2028. Tot die tijd houden we de conditie van de brug nauwlettend in de gaten.

Meer weten over sensoring?

Velden met een * zijn verplicht.

Benieuwd hoe wij met jouw gegevens omgaan? Dit lees je in onze privacyverklaring