De infrastructuur in Nederland behoort al jarenlang tot de beste ter wereld. Maar redenen om rustig achterover te leunen zijn er allerminst, weet Dennis Jansen, onze expert op het gebied van mobiliteit en assetmanagement. “We staan er vaak niet bij stil hoe groot de rol is die onze infrastructuur speelt in de leefbaarheid en de welvaart in Nederland. De economische en de maatschappelijke waarde van onze infrastructuur is enorm. Tegelijk ligt er een grote opgave om onze infrastructuur ook in de toekomst goed te laten functioneren. Bij Antea Group dragen we actief bij aan deze landelijke vervangingsopgave met vakmanschap, innovatie en nieuwe, slimme vormen van samenwerken.”

Voor meer informatie

Goede infrastructuur: een vanzelfsprekendheid?

Je kinderen naar school brengen, de rit naar je maandagmiddagafspraak, het bezoekje aan je ouders, met de trein een dagje shoppen, de uitwedstrijd van je zoon, dat boottochtje op de Vecht: we reizen met z’n allen heel wat af. Ook het economisch belang van hoogwaardige infrastructuur is evident. “Onze export, onze import en eigenlijk onze hele economie drijven op goede infrastructuur. De verbindingen tussen onze steden en regio’s zijn uitstekend en zorgen dat we veilig, duurzaam en efficiënt van A naar B kunnen reizen. We hebben het zo dik voor elkaar dat we onze goede infrastructuur als iets heel vanzelfsprekends zijn gaan zien. Vaak zijn we ons nauwelijks nog bewust van wat er ten diepste allemaal mee gemoeid is om die kwaliteit op niveau te houden”, vertelt Dennis.

Technische en functionele uitdagingen

In die vanzelfsprekendheid schuilt gelijk ook een groot gevaar, waar hij zich goed van bewust is. Dennis: “Onze infrastructuur mag zich weliswaar tot de wereldtop rekenen, maar we moeten ons scherp voor ogen houden dat er zowel technisch als functioneel veel uitdagingen zijn. Eén van die uitdagingen is de leeftijd van de infrastructuur. Veel kunstwerken dateren uit de jaren ’60 en ’70. Nu zegt leeftijd op zichzelf niet alles als de infrastructuur goed bestand is tegen de belasting ervan. Maar juist daar, in het functionele gebruik van de infrastructuur, is ook veel aan het veranderen. De infrastructuur wordt steeds intensiever belast. Neem alleen al de sterke opkomst van elektrische auto’s, die de met hun hoge gewicht zwaar op de infrastructuur drukken. Met het oog op de toekomst is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat de infrastructuur hier goed tegen bestand blijft.”

Vaak zijn we ons nauwelijks nog bewust van wat er ten diepste allemaal mee gemoeid is om de kwaliteit van onze infrastructuur op niveau te houden.


Dennis Jansen
Adviesgroepmanager assetmanagement

Keten van verantwoordelijke instanties

Er ligt dus een grote vervangings- en renovatieopgave. Wat die opgave volgens Dennis extra complex maakt, is dat al deze assets eigendom zijn van verschillende instanties die met elkaar een keten vormen en allemaal hun eigen verantwoordelijkheid dragen. “Je hebt te maken met Rijkswaterstaat, maar ook met provincies en andere gemeentelijke en lokale overheden. Dat vraagt om een stuk afstemming waarbij veel belangen gelden. Enerzijds wil je waarborgen dat het onderhoud aan de infrastructuur op een veilige en verantwoorde manier plaatsvindt, terwijl je de overlast voor het verkeer aan de andere kant zo minimaal mogelijk wilt houden. En zo zijn er nog allerlei andere belangen. Al deze vraagstukken om mensen veilig, duurzaam en efficiënt te kunnen laten reizen zijn erg complex en vereisen een goed doordachte aanpak.”

Doelgericht werken met schaarse capaciteit

Een derde uitdaging ziet Dennis in de schaarse personeelscapaciteit. “Goed gekwalificeerd personeel is steeds schaarser. We zijn heel blij met de 300 infraspecialisten die werken bij Antea Group. Samen willen we graag een sleutelrol pakken in de vervangingsopgave. Tegelijk moeten we ook zo eerlijk zijn om ons te realiseren dat we het niet alleen kunnen. Daarom investeren we enorm in zogeheten smart solutions: innovaties waarmee we processen veilig en efficiënt kunnen verbeteren. Een mooi voorbeeld zijn de drone-inspecties waarmee we zeer gedetailleerde informatie kunnen inwinnen over de conditie van assets. Die drones zijn bovendien in staat om schades aan kunstwerken automatisch te herkennen. Door dit soort innovaties kunnen we de capaciteit van onze infraspecialisten optimaal benutten op andere plekken”, aldus Dennis

Samenwerken op basis van toegevoegde waarde

Om de vervangingsopgave technisch en functioneel in goede banen te leiden, onderstreept Dennis ook het belang van nieuwe samenwerkingsvormen. “De vervangingsopgave is te groot om op een traditionele manier, met opdrachtgevers en opdrachtnemers, te benaderen. In plaats daarvan moeten we denken in oplossingen en samenwerken op basis van toegevoegde waarde. Zo kunnen we veel vooruitgang boeken. Welke expertise is nodig om een gebied of opgave écht goed aan te kunnen pakken? Wie beschikt over die expertise, en hoe kunnen we onze krachten bundelen? Door doelgericht vanuit vakmanschap, innovatie en verbinding te werk te gaan, kunnen we de kwaliteit van onze infrastructuur met elkaar op niveau houden en waarborgen dat we ook in de toekomst veilig, duurzaam en efficiënt kunnen blijven reizen.”

 

In de praktijk

Hoe wij de vervangingsopgave aanpakken

alt-text

Sanne van Empel:

innovatie als succesfactor
alt-text

Grip op de vervangingsopgave

voor provincie Gelderland
alt-text

Talking assets

sensoring bruggen Haarlem
alt-text

Rendel Verkijk:

De vervangingsopgave vraagt om technologische revolutie
alt-text

Ben Visser over cruciale bouwstenen

in de vervangingsopgave

Effectief en efficiënt assetbeheer

Het jarenlange vakmanschap van Antea Group is daarbij van grote toegevoegde waarde, merkt Dennis. “De vervangingsopgave brengt uitdagingen met zich mee die vragen om vindingrijke oplossingen. Het is belangrijk om slim, efficiënt en klantgericht te denken. Onze innovaties spelen daarin een belangrijke rol. Bij iedere opgave bekijken we hoe we onze smart solutions zo goed mogelijk kunnen inzetten. In het beheren van de assets van Rijkswaterstaat zijn onze innovaties bijvoorbeeld al niet meer weg te denken. Ook het clusteren van assets in logische portfolio’s helpt ons om assets effectief en efficiënt te beheren. De uniformiteit die deze werkwijze met zich meebrengt, helpt ons om planmatig en doelgericht te werken en levert ons structurele inzichten op die we breed kunnen toepassen."

Multidisciplinaire benadering vervangingsopgave

Dennis is zich ervan bewust dat de opgave waar we in Nederland voor staan breder is dan alleen de vervangingsopgave voor de infrastructuur. “Er spelen in Nederland allerlei ontwikkelingen die invloed hebben op het functioneren en de kwaliteit van de infrastructuur. Denk alleen al aan de energietransitie en de klimaatadaptatie. Zomaar twee voorbeelden van grote ontwikkelingen die de infrastructuur sterk beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om de vervangingsopgave multidisciplinair te bekijken en vanuit dat oogpunt belangen af te wegen en keuzes te maken.”

Ook aan de slag met de vervangingsopgave?

Innovatie en vakmanschap

Hoewel er een grote opgave ligt, geniet Dennis ook van de bijdrage die hij met Antea Group levert aan de infrastructuur. “Mensen vinden het heel vanzelfsprekend dat ze vloeiend van A naar B kunnen, maar er komt zoveel bij kijken. Als vader van twee kinderen van 17 en 14 krijg ik regelmatig de vraag wat ik nu eigenlijk doe. Puntje bij paaltje is dat heel eenvoudig: we zorgen dat mensen zonder gedoe kunnen reizen, droge voeten houden en in een mooi en leefbaar land leven. Dat we daar als Antea Group aan bijdragen, maakt me trots. Dat we daarbij ook met mooie innovaties werken, maakt ons werk alleen maar leuker. Die innovaties en ons vakmanschap helpen ons enorm om slim samen te werken en Nederland leefbaar en welvarend te houden.”

Meer informatie? Stel je vraag aan Dennis!

Velden met een * zijn verplicht.

Benieuwd hoe wij met jouw gegevens omgaan? Dit lees je in onze privacyverklaring