De Amsterdamse grachtengordel trekt jaarlijks vele miljoenen toeristen vanuit de hele wereld naar onze hoofdstad. Dit eeuwenoude UNESCO Werelderfgoed geeft Amsterdam een unieke allure. Maar de hoge leeftijd van dit kenmerkende stukje historie heeft ook een keerzijde: de bruggen en kades in de grachtengordel naderen langzaam maar zeker het eind van hun levensduur. Antea Group helpt de Gemeente Amsterdam op allerlei fronten om de veiligheid rondom de grachten te waarborgen.
Het grootste monument van Nederland
“Het vervangen van de bruggen en kademuren in de Amsterdamse grachtengordel is één van de grootste vervangingsopgaven binnen Nederland”, vertelt senior adviseur assetmanagement Miguel Calor. “De bruggen over en kademuren langs de Amsterdamse grachten zijn het grootste monument van Nederland dat wordt gerenoveerd. Het ‘Programma Bruggen en Kademuren Amsterdam’ staat voor deze enorme opgave. De Gemeente Amsterdam beschikt zelf niet over de capaciteit om deze vervangingsopgave te volbrengen en daarom helpen wij hen daarbij.”
Kennis, lef, innovatie en slim werken
Eén van de uitdagingen in deze opgave ligt in de verschillende belangen die er zijn, legt Miguel uit. “Aan de ene kant willen we de unieke allure van dit mooie stukje historie behouden. Anderzijds mag dat niet ten koste gaan van de veiligheid. Het vraagt veel kennis, lef, innovatie en slimme manieren van werken om te waarborgen dat die twee belangen elkaar niet bijten. Gelukkig is dat Antea Group op het lijf geschreven. We zijn voortdurend aan het optimaliseren en innoveren om een enorme versnelling te realiseren in het vervangen van de bruggen en de kademuren, maar wel met behoud van de historische uitstraling.”
Levensduur 30 jaar verlengen
Miguel is duidelijk in z’n element dat hij aan deze vervangingsopgave mag meewerken. “Alle bruggen en kademuren in de grachtengordel zijn al ruim 200 jaar oud. In theorie zou het eigenlijk al lang afgeschreven moeten zijn, maar de bruggen en de kademuren staan er nog steeds! Het geeft veel energie om samen na te denken over manieren waarop we de levensduur van dit historische erfgoed met nog eens 30 jaar kunnen verlengen.”
Onze brede expertise, grote capaciteit en ons vermogen om te innoveren en in oplossingen te denken zijn voor de Gemeente Amsterdam van grote toegevoegde waarde.
Miguel Calor
Senior adviseur assetmanagement
De meerwaarde van Antea Group
Om dit omvangrijke project in goede banen te leiden, speelt Antea Group een brede en gevarieerde rol. “We voeren onderzoeken uit en bereiden ontwerpen voor, maar we zijn ook actief in de uitvoering en in de begeleiding van het hele project”, aldus Miguel. “Onze brede expertise, grote capaciteit en ons vermogen om te innoveren en in oplossingen te denken zijn voor de Gemeente Amsterdam van grote toegevoegde waarde. Als Antea Group kunnen we hierdoor significant bijdragen aan deze vervangingsopgave.”
Van risicobeoordeling tot uitvoering
Het project is inmiddels drie jaar onderweg, blikt Miguel terug. “In 2022 zijn we samen met twee andere gespecialiseerde partners een samenwerkingsovereenkomst gestart, waarna we ontwikkelsessies hebben georganiseerd. Tijdens deze sessies hebben we samen met de constructeurs van de Gemeente Amsterdam besproken hoe we de risicobeoordeling van de kademuren en bruggen het best kunnen uitvoeren, maar ook hoe we vervolgens advies kunnen uitbrengen en de technische uitvoering kunnen vormgeven. Onlangs is de risicobeoordelingsmethodiek goedgekeurd door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Een mooi moment, want nu kunnen de bestaande kademuur-constructies middels vastgestelde richtlijnen worden beoordeeld.”
Advies op maat
Van alle kademuren en bruggen die tijdens het project geïnspecteerd worden op veiligheidsrisico’s volgt per object een advies op maat. “Zo heeft Antea Group per kademuur bekeken in welke staat het object verkeert en welke onderdelen nog goed genoeg zijn – of juist moeten worden vervangen – om het object de komende 30 jaar mee te laten gaan. Daarnaast bepalen we ook hoe frequent we iedere kademuur moeten monitoren om het deformatiegedrag goed te kunnen beoordelen. Uit de risicobeoordeling kan volgen dat we een deel van de kade kunnen behouden, maar bij sommige objecten is het juist beter om ze geheel te vervangen. Door dit per kademuur te bepalen, kunnen we zo duurzaam en efficiënt mogelijk werken.”
In de praktijk
Hoe wij de vervangingsopgave aanpakken
Out of the box denken
Ook het herwaarderen van objecten behoort in sommige gevallen tot de mogelijkheden. “Sommige kademuren en bruggen zijn dusdanig verzwakt dat het niet meer verantwoord is om er nog 30 jaar lang auto’s overheen te laten rijden. Je kunt er in zo’n geval natuurlijk voor kiezen om allerlei investeringen te doen om de brug of kade te versterken.” Soms liggen de oplossingen echter ook out of the box, weet Miguel uit ervaring. “Je kunt er ook voor kiezen om een object te herwaarderen. Van een kademuur die teveel verzwakt is voor autoverkeer zou je bijvoorbeeld een autovrije zone kunnen maken. Zo omzeil je hoge investeringen, terwijl het object nog wel prima 30 jaar mee kan als deze minder zwaar wordt belast.”
Van elkaar leren
Dit soort slimme oplossingen maakt het voor Miguel extra motiverend om met dit project bezig te zijn. “We zijn in dit project nadrukkelijk met z’n allen betrokken: onze samenwerkingspartners, de Gemeente Amsterdam als opdrachtgever en wij als Antea Group. We leren voortdurend van elkaar en inspireren elkaar wekelijks met frisse ideeën en nieuwe inzichten. Dat levert zulke mooie en vindingrijke oplossingen op dat we samen écht verder komen”, sluit Miguel af.
Kom je bij ons werken?
Meer weten over dit project?
Neem contact met mij op.