Uitzoomen naar de regio om vervangingsopgave slim uit te voeren levert voordelen op
Veel wegen, bruggen, sluizen en viaducten zijn nu en in de komende jaren gelijktijdig aan vervanging toe. Een immense opgave als het gaat om financiering, kennis en (organisatie)kunde. Want hoe houd je een regio bereikbaar als er plots meerdere wegen, bruggen en viaducten moeten worden afgesloten? Antea Group voorziet serieuze bereikbaarheidsproblemen als gevolg van lastig te plannen vervangingsopdrachten in een gebied, maar sorteert er ook op voor: met een specifieke verkeersmodeloplossing.
Het is alle hens aan dek om tijdig – niet te vroeg, maar ook zeker niet te laat – infrastructuur te vervangen. Dat blijkt onder meer uit de ‘eerste proeve’ van onderzoek naar de aard en omvang van de vervanging en renovatie van onze infrastructuur, die onderzoeker Arie Bleijenberg vorig jaar schreef in opdracht van de toenmalige Bouwagenda [*]. We kunnen op dit moment de opgave niet goed aan, zo blijkt. Er is vaak onvoldoende geld, menskracht, kennis en kunde, maar ook is de staat van een brug soms slechter dan eerder geconstateerd en moet onderhoud dus eerder plaatsvinden. Dan wel is de schade groter, waardoor de werkzaamheden en daarmee afsluitingen langer duren. Dat maakt een planning per object ingewikkeld, laat staan de planning van meerdere objecten in een gebied.