



De opdracht
Nederland staat voor een enorme uitdaging met het versterken van meer dan 1.100 kilometer dijk. Deze robuuste dijkversterking is noodzakelijk om stormen en extreme waterstanden aan te kunnen voor de komende 25 jaar. Ate Wijnstra van waterschap Noorderzijlvest: “Het klimaat verandert, het zeewater stijgt en golven worden steeds hoger. Daarnaast verzakt in Oost-Groningen de grond omdat er gas wordt gewonnen. Gezien de veiligheid van de inwoners van Delfzijl en het economisch belang van de Eemshaven is ons alles eraan gelegen om deze dijk te versterken.”
De oplossing
Groningen heeft nu de modernste dijk van Nederland. De eerste 12 kilometer kustbescherming, versterkt volgens de nieuwe veiligheidsnormen. Het was een enorme logistieke uitdaging. Grote hoeveelheden zand, klei en asfalt op een smalle dijk. Een dijk die bovendien grenst aan een natuurgebied en deels ligt in de bebouwde kom van Delfzijl.
Maar er is meer dat deze dijkversterking zo bijzonder maakt. Want in Delfzijl wordt de dijk twee meter hoger. Maar verderop naar het Noorden bij Bierum, hebben we voor een andere oplossing gekozen. Niet ophogen, maar nog een dijk achter de dijk leggen. Zo’n twee-dijken-systeem was alleen nog nooit getoetst. Dit maakt dat kennisinstituten en onderzoekers uit de hele wereld de ontwikkeling van deze dijk nauwgezet volgen.
Vanaf dag 1 tot en met de oplevering zijn we betrokken geweest. We hebben namens waterschap Noorderzijlvest het technisch management en het contractmanagement verzorgd. Samen met alle betrokken partijen is de dijkverbetering Eemshaven-Delfzijl binnen tijd en budget gerealiseerd.
Tijdlijn

Asfalteringswerkzaamheden bij de dijk hervat na vertraging door Covid-19. Foto: Noorderzijlvest.nl

Groningse zeedijk vanaf vandaag officieel 'dijk veilig' én aardbevingsbestendig

Aanleg laatste stuk fietspad Kiek over Diek is gestart. Foto: Noorderzijlvest.nl

Afgelopen week is het het eerste open steenasfalt (OSA) aangebracht. Foto: Noorderzijlvest.nl

De dijk heeft eerste hoogwater 2019 goed doorstaan. De bekramming die de dijk bij hoogwater beschermt tegen het wegspoelen van klei, heeft zijn nut bewezen.

De dijk bij het Oostpolderbermkanaal wordt een stuk breder. Daarom is het noodzakelijk dat het kanaal op dat punt enkele meters landinwaarts wordt verplaatst. Hiervoor maken we onder andere gebruik van een amfibische kraan. Foto: Noorderzijlvest.nl

De dijk is veilig voor hoogwater en storm. In het stormseizoen van oktober tot april mag er niet gewerkt worden aan de waterzijde van de dijk. Op de waterzijde van de dijk is dit jaar extra klei aangebracht. Volgend jaar wordt hier asfalt aangebracht.

Tijdens de werkzaamheden aan de dijk, zijn in juni en juli 2018 resten aangetroffen die in verband te brengen zijn met de kustbatterij Noord. Foto: Noorderzijlvest.nl

Op woensdag 22 november gestart met het transport van zand. Daarmee zijn de transportroutes in gebruik genomen waarover zand en ander materieel naar de dijk gebracht wordt. Foto: Noorderzijlvest.nl

Gestart met het aanleggen van een weg over de nieuwe dijk in Delfzijl.

Om de torenvalken tijdens de werkzaamheden aan de dijk niet te storen, heeft het waterschap en Ommelanderdiek acht nestkasten naar rustige gebieden verplaatst

Voorbereidende werkzaamheden gestart (archeologie,bodemonderzoek, verleggen kabels en leidingen, weghalen borden en hekken). Foto: Noorderzijlvest.nl

Starthandeling Dijkverbetering Eemshaven-Delfzijl. Foto: Noordzijlvest.nl

Er is gestart met het aanbrengen van het eerste getijdenpoeltje ter hoogte van het Eemshotel. Het poeltje heeft niet alleen een ecologische, maar ook een educatieve functie. Kinderen kunnen bij het poeltje op een veilige manier ontdekken wat er allemaal leeft in het water..Foto: Noorderzijlvest.nl

We starten de werkzaamheden aan de dijk tussen Eemshaven en Delfzijl. We beginnen met voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen.
Met dit project dragen wij bij aan SDG 6: Schoon water en sanitair.
Resultaten
- 12 Km Kustbescherming
- 25 jaar veiligheid
- 5.0 Op de schaal van Richter Bestand tegen aardbevingen
- 168.000 stuks Vrachtwagens met zand, klei en afvalt

Alles wat we bedenken en berekenen is nieuw, maar we hebben wel de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die dijk de komende decennia z’n werk doet.
Bert de Wolff
Senior adviseur Water
Partners & Samenwerking
De samenwerking met het waterschap is wederzijds zeer goed bevallen en alle opgedane kennis en ervaring gaan we toepassen bij het volgende HWBP-project: Lauwermeer-Vierhuizergat. Voor de provincie Groningen is de haalbaarheid van de businesscase ‘dubbele dijk’ onderzocht en uitgewerkt en is het proces begeleid om te komen tot een overeenkomst met alle betrokken partijen.

Klimaatbestendig en waterrobuust Nederland
Ontdek wat we nog meer doen op het gebied van water en bodem.
Klimaatbestendig en waterrobuust