Wat begon als een ambitieus idee om mensen bewust te maken van klimaatadaptatie en hen te laten ervaren hoe zij een positieve impact kunnen hebben, groeide uit tot een groot succes: het klimaatbewuste blotevoetenpad van Antea Group. Een initiatief dat georganiseerd werd met als doel om bezoekers van de Nijmeegse 4Daagse op een unieke en leerzame manier te informeren en activeren bij het maken van klimaatadapatieve (materiaal)keuzes rondom het huis en de stad. Bewustwording is belangrijk om gezamenlijk zoveel mogelijk duurzame en klimaatadaptieve maatregelen te nemen om hiermee een klimaatrobuuste leefomgeving te creëren.

Het klimaatbewuste blotevoetenpad overtrof alle verwachtingen. Van jong tot oud, mensen stroomden toe om deel te nemen aan dit avontuurlijke en klimaatbewuste evenement. Het blotevoetenpad was opgezet in een winkelstraat in het stadshart van Nijmegen. Een typische winkelstraat met vooral verharding in de vorm van stenen en gebouwen. De ideale omgeving om te laten ervaren welke materialen een positieve bijdrage leveren aan een groene, waterrijke leefomgeving.

Ervaar de temperatuurverschillen met je blote voeten

Gedurende de Nijmeegse 4Daagse werden deelnemers aangemoedigd om het ‘coolste pad van Nederland’ te ervaren op hun blote voeten. Het gevoel van aarde, gras, grind, houtsnippers, planten tot aan epdm dakbedekking en zelfs zonnepanelen onder hun voeten bracht dicht bij de verwarmende en verkoelende elementen. Want wat zijn de temperatuurverschillen tussen natuurlijk gras en kunstgras? Vrijwel iedereen was gefascineerd door de enorme temperatuurverschillen van de elementen die het blotevoetenpad bood. Projectleider Jeroen Moes: “We willen hiermee ontwerpers, gemeenten en gebruikers aanmoedigen de juiste keuzes te maken bij inrichting van de openbare ruimte.”

Kennis delen en ervaringen opdoen

Tijdens de wandeling werden bezoekers geïnformeerd over de waarde van duurzaamheid, het belang van biodiversiteit en manieren waarop ze materialen kiezen voor bijvoorbeeld dakbedekking en tuininrichting. Er waren educatieve infoborden geplaatst langs het pad, waarbij experts uitleg gaven over alle materialen die er waren toegepast. De bezoekers werden aangemoedigd om vragen te stellen en hun eigen ideeën te delen, wat een inspirerende uitwisseling van kennis en ervaringen opleverde.

Infoborden met daarop verschillende materialen en de bijbehorende score op het gebied waterberging en hittestress.

Actief betrekken zorgt voor meer impact

Gedurende de hele week zagen we een ongekende stijging van bewustwording en betrokkenheid bij kwesties als hittestress, droogte en waterproblematiek. Veel deelnemers gaven aan dat ze geïnspireerd waren om zelf ook bewustere keuzes te willen maken door hun eigen tuin te gaan vergroenen en ‘af te koelen’. Het evenement zorgde voor een positieve en duurzame invloed voor het gezamenlijk creëren van een ‘coole’, meer natuurlijke en groene leefomgeving.