In de provincie Noord-Holland tussen Zaanstad en IJmond, is sprake van een leefbaarheids- en bereikbaarheidsprobleem. Door Krommenie en Assendelft loopt de N203, een provinciale weg met doorgaand verkeer tussen de A8 en de A9 en verkeer van en naar deze kernen. Het vele verkeer leidt tot luchtverontreiniging, geluidsbelasting en zorgt voor hinder door files én sluipverkeer in de regio. Gezien de bevolkings- en economische groei in de Metropoolregio Amsterdam en daarbuiten, is de verwachting dat deze problemen zonder ingrijpen alleen maar toenemen.

Nieuwe verbindingsweg

Provincie Noord-Holland wil met de realisatie van een nieuwe verbindingsweg tussen de A8 en A9 de leefbaarheid in en bereikbaarheid van het gebied verbeteren. De nieuwe weg doorkruist de Stelling van Amsterdam, Unesco Werelderfgoed. De vraag is of het mogelijk een weg in te passen in werelderfgoed?

Stelling van Amsterdam – Verbinding A8-A9

Het consortium, bestaande uit Antea Group, KuiperCompagnons en BoschSlabbers landschapsarchitecten, in samenwerking met Ton Venhoeven en Marinus Kooiman, heeft als antwoord op deze vraag het Landschapsplan Stelling van Amsterdam – Verbinding A8-A9 opgesteld. Daaruit blijkt dat deze twee vraagstukken op een positieve wijze met elkaar verenigd kunnen worden.

Concrete maatregelen landschapsplan

Het landschapsplan resulteert in een integraal pakket van veertig concrete maatregelen. Dit pakket is een samenhangend geheel en essentieel voor het herstellen en versterken van het werelderfgoed. De maatregelen zorgen voor:

  1. het herstellen en versterken van de Outstanding Universal Value (OUV) van het werelderfgoed. Substantiële onderdelen in het gebied zijn momenteel aangetast. Prioriteiten zijn de hoofdweerstandslijn, inundatiegebieden, schootsvelden en het watermanagementsysteem van deze 19e-eeuwse verdedigingslinie. De Verbinding A8-A9 is het vliegwiel om de kwaliteit van de Stelling en het landschap in het gebied te verbeteren;
  2. de weg is met respect voor de Stelling en het Bijzonder Provinciaal Landschap ingepast. Het wegontwerp is in samenwerking met Rijkswaterstaat gemaakt. De volledig verdiepte ligging maakt de weg onzichtbaar in de eeuwenoude open polders;
  3. een positief effect op de huidige overlast voor de kernen van Krommenie plus Assendelft én de omliggende woonwijken.

Onafhankelijk kwaliteitsteam

Het ministerie van OCW, verantwoordelijk voor al het werelderfgoed in Nederland, en een onafhankelijk kwaliteitsteam van onder andere erfgoed- en landschapsexperts, hebben een positief advies afgegeven over dit landschapsplan. Dit is een compliment voor bijna drie jaar onderzoek en ontwerp in samenwerking met opdrachtgever.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben op 31 januari 2022 ingestemd met het Landschapsplan Stelling van Amsterdam – Verbinding A8-A9.

De rol van Antea Group

In opdracht van de provincie Noord-Holland heeft Antea Group als penvoerder van een consortium met Kuiper Compagnons en BoschSlabbers landschapsarchitecten in samenwerking met Ton Venhoeven en Marinus Kooiman, een uniek landschapsplan opgesteld. Een plan dat in nauwe samenwerking in bijna drie jaar tijd met deze partijen tot stand is gekomen en antwoord heeft gegeven dat een nieuwe verbindingsweg tussen de A8 en A9 in te passen is in Unesco Werelderfgoed, te weten de Stelling van Amsterdam. Als consortium hebben we goed en constructief samengewerkt met de provincie. We zijn trots dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen.