Hoe krijg je jongeren enthousiast voor het ingenieursvak? Barbara Evers van Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group bedacht samen met haar Recruitmentteam en de afdeling Marketing & Communicatie hiervoor de rijdende escaperoom. Jongeren krijgen op speelse wijze een helder beeld van het vak. “We bieden liever een ervaring dan dat we een verhaal vertellen.”
Ook Antea Group heeft last van de krapte op de arbeidsmarkt. Het bedrijf is voortdurend op zoek naar ingenieurs en adviseurs. En ook al neemt het aantal studenten aan technische opleidingen langzaamaan weer wat toe, de nood blijft hoog. “We passen daarom selectiemethoden en -criteria aan op onze zoektocht naar nieuwe medewerkers”, zegt Barbara Evers.
“We kijken daarbij ook naar andere criteria dan kennis. Voordeel daarvan is dat je zo mensen ontdekt die je tóch geschikt voor het vak kunt maken – al lukt dat niet in heel specifieke sectoren, zoals techniek.” Met de rijdende escaperoom gaat Antea Group op een creatieve en opvallende manier de arbeidsmarkt op. Maar wat levert dat op?
Benieuwd naar de vacatures bij Antea Group?
Hoe kwamen jullie op het idee?
“Dat begon eigenlijk met het 1001 dagen-plan, ons organisatiebrede strategisch plan voor de toekomst. Daarin hebben we belangrijke thema’s zoals duurzaamheid en innovatie gekoppeld aan concrete doelstellingen en zichtbaarheid. En zichtbaar zijn in de arbeidsmarkt is – juist in tijden van krapte – óók heel belangrijk. Het idee voor de rijdende escaperoom dateert nog van voor corona.
Tijdens een brainstorm in 2019 kwamen we op het thema Leonardo Da Vinci, bekend vanwege zijn vooruitziende blik op het gebied van techniek en wetenschap. In 2019 was het 500 jaar geleden dat Leonardo Da Vinci overleed. Omdat we scholieren en studenten op allerlei niveaus – van mbo tot hbo en universitair – op toegankelijke wijze kennis wilden laten maken met het ingenieursvak, kwamen we met de populaire escaperoom. Ook omdat we mensen liever een ervaring willen bieden dan dat we een verhaal vertellen.”
Hoe breng je de kennis van het vakgebied over in de vorm van een spel?
“Dat was nogal een uitdaging. De specialisten die de escaperoom bouwden, werkten samen met een groepje collega’s van Antea Group, die meer op de inhoud zaten. Daar werd meteen duidelijk dat het ingenieursvak best onbekend is. Het was dan ook een uitdaging om opdrachten te bedenken. Maar uiteindelijk is het een mooi spel geworden. Om zich te bevrijden uit het atelier krijgen deelnemers van de escapebus de opdracht om een van de laatste uitvindingen van Da Vinci te redden.
Hiervoor spelen ze zes spellen die betrekking hebben op het ingenieursvak; van het bouwen van een brug tot het verzamelen van data. Hierdoor merk je hoe mooi ons vak aansluit bij de wensen van jongeren. Die willen maatschappelijk relevant werk doen. De mobiele escaperoom maakt duidelijk dat ingenieursbureaus een grote bijdrage leveren aan de transities die nu gaande zijn op het gebied van het klimaat, energie, mobiliteit en de leefomgeving.
Hebben jullie – ondanks corona – veel weten te bereiken met deze mobiele vondst?
“Studenten van de TU Eindhoven hebben met het spel geoefend en zij waren erg enthousiast en ook verwonderd. Het leidde ook tot veel gespreksstof. Maar door corona moesten we ook noodgedwongen deels online verder. Dat deden we niet met een virtuele escaperoom, maar met online events. Dat leverde trouwens ook mooie dingen op. Van de vijftig studenten die digitaal een dag met ons optrokken hebben er nu inmiddels 18 een baan bij ons.
Het is ook mooi om te zien dat op de locaties die we aangedaan hebben, studenten écht inhoudelijk reageren. Ze vragen bijvoorbeeld in hoeverre hun opleiding aansluit op een ingenieursopleiding. Omdat er altijd een team van Antea Group-medewerkers meereist, kunnen we daar meteen concrete antwoorden op geven. Corona blijft helaas wel onzekerheid creëren. Al kan ik gelukkig wel vaststellen dat de boekingen voor volgend jaar binnenstromen. Boekingen kunnen nog gemaakt worden op sollicitatie@anteagroup.nl.”
Hebben jullie een streefaantal aan vacatures die je wilt invullen met deze creatieve oplossing?
“Ja, maar ik noem geen getallen. Ik zeg daar wel bij dat we de lat hoog leggen. De ervaringen tot nu toe laten zien dat we veel mensen enthousiast kunnen maken voor het ingenieursvak. En daar doen we het voor.”