De Leidse Ring Noord; één van de grootste binnenstedelijke infraprojecten van dit moment. Tientallen specialisten zijn achter de schermen bezig om dit werk tot een succes te maken. Uitdagend..? “Zeker”, vinden projectdirecteur Jan Smit (gemeente Leiden) en projectmanager Peter van Kampen (Antea Group): “Maar, wanneer je met hart en ziel samenwerkt, kom je tot onvermoede resultaten.”

Leefbare stad

Leiden en Leiderdorp werken de komende vijf jaar aan het ontwerp, de inpassing en de uitvoering van de Leidse Ring Noord. Het noordelijke deel van de Leidse Ring moet het doorgaand verkeer straks om de Leidse binnenstad en de kern van Leiderdorp loodsen. In het project, dat uit vijf tracédelen bestaat, is met name veel aandacht voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers én een groenere leefomgeving. Resultaat: minder autoverkeer in de woonwijken én een leefbare, toegankelijke stad. 

Twee werelden: infra en stedenbouw

“Hiermee heb je meteen de grootste uitdaging te pakken”, vertelt Smit. “In Leidse Ring Noord komen twee werelden samen: die van infra en stedenbouw. De ene gaat over wegverbredingen, nieuwe tunnels en kruispunten. De andere gaat over de inpassing ervan: deels in stedelijk, deels in landelijk gebied. Hoe kom je tot een ringweg die goed functioneert én van toegevoegde waarde is voor z’n omgeving?”

Die puzzel is niet eenvoudig. Smit: “Je werkt in een gebied waar elke meter telt. Daarnaast leggen wij de lat hoog als het gaat om de omgeving: die heeft een belangrijke stem in het ontwerp. Hun wensen en eisen wil je vertaald zien in een plan waarmee iedereen verder kan.”

Dit begint bij goed samenspel tussen stedenbouw én wegontwerp. Smit: “Op dit snijvlak zie je vaak spanning ontstaan. Waar de één ruimte voor een rotonde nodig heeft, heeft de ander bomen bedacht. De grote vraag is: hoe ga je hiermee om? Blijf je je blindstaren op jouw idee, of ga je samen aan de slag om tot een betere oplossing te komen?” 

Topsport

Dit laatste vraagt om een omgeving waarin je elkaars belangen onderkent en elkaar versterkt. “Dit is makkelijk gezegd. Maar het is topsport om projecten van deze schaal goed te organiseren en te zorgen dat iedereen maximaal betrokken is. Zeker omdat wij naast het ontwerp de onderzoeken, het omgevingsmanagement en de contractbeheersing doen. Alles moet logisch samenvallen”, vertelt Peter van Kampen van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group. 

Antea Group, dat het referentie-ontwerp uitwerkt én voorbereidt, speelt hierin een verbindende rol. Van Kampen: “Wij komen niet even vertellen hoe het allemaal moet. Wij zoeken juist partnerschap. Dit geven wij ook aan bij het gemeentelijk ingenieursbureau. Hun lokale kennis is onmisbaar; daar doen wij niets aan af. Door onze expertise toe te voegen, kom je tot betere oplossingen.” 

Extern stedenbouwkundig bureau

Ook koos Antea Group ervoor om een extern stedenbouwkundig bureau aan te haken. Van Kampen: “Met Jeroen Mensink van JAM* architecten hebben wij een ervaren stedenbouwkundige aan boord die ons continu scherp houdt.” Die wisselwerking is uitstekend, ziet Smit. “Neem het tracé Plesmanlaan. Dat je in zo’n ingewikkelde omgeving toch tot een ontwerp komt dat mooi en zorgvuldig is ingepast. Vanuit gemeenteraad, omgeving en Fietsersbond hebben we er complimenten voor gekregen.”

Sowieso verloopt de voorbereiding soepel. Binnen twee jaar werden voor vier van de vijf tracédelen de uitvoeringsontwerpen opgesteld én goedgekeurd. Smit: “Dit is de verdienste van al die mensen die met elkaar iets moois willen nalaten aan Leiden en Leiderdorp. Vanuit die motivatie blijven wij samenwerken: want er is de komende jaren nog een hoop te doen.”