Als Antea Group zijn we één van de deelnemers binnen IPM Waterkracht, een innovatief raamcontract waarin waterschappen en marktpartijen de handen ineenslaan. Dit bood collega Elsbeth Brandsma een unieke kans om de wereld van het waterschap te ontdekken. ‘Wat ik hier in vier jaar heb geleerd, neem ik mee naar andere waterschapsprojecten.’
Hoe kwam jij in aanraking met de wereld van het waterschap?
Elsbeth: ‘Vispoorthaven in Zupthen was vanuit IPM Waterkracht het eerste project waarbij ik betrokken was. Destijds voelde ik mij als aankomend technisch manager nog behoorlijk junior, maar ik wilde graag ervaring opdoen. Als technisch manager kon ik binnen dit project m’n eerste waardevolle meters maken.’
Snel daarna kwam de versterking van de Rijnkade in Arhem…
‘Een project van een ander kaliber dan Vispoorthaven. Een kilometer dijkversterking hartje Arnhem, veel raakvlakken en belangen die samenkomen. En hiermee enorme technische uitdagingen. Met Askold Huidink van waterschap Rijn en IJssel en later met mijn collega Bert de Wolff heb ik het technisch management mogen doen in de planuitwerkingsfase.’
Wat is de meerwaarde van deze manier van samenwerken?
‘Ik heb vanuit het perspectief van het waterschap leren kijken. Hoe kijken zij naar versterkingsopgaves, welke expertises hebben zij in huis? Zo heb ik veel opgetrokken met de beheerorganisatie van het waterschap. Hierdoor weet ik wat zij belangrijk vinden. Verder heb ik meer gevoel gekregen bij het opdrachtgeverschap. Als ik namens het waterschap een opdrachtnemer om een 80%-ontwerp vraag, wat ik wil ik dan zien? En hoe stem je verwachtingen onderling beter af?’
Wat zijn belangrijke leermomenten geweest?
‘Hoe ik vanuit mijn rol technische impasses kan doorbreken. Zo zaten wij in Arnhem met een smal stukje dijk. Een historisch sluisje en een monumentale boom zorgden dat er beperkte ruimte was voor een oplossing. Vanuit verkeerstechnisch, cultuurhistorisch én budget-overwegingen lag de voorkeur bij verschillende varianten. Hoe kom je daar met elkaar uit? We hebben een werksessie georganiseerd waarin we met alle betrokkenen varianten hebben afgewogen en uiteindelijk tot een voorkeur kwamen.’
Hoe vond je de samenwerking met de waterschapscollega’s?
‘Ik heb fijn samengewerkt met Askold. Hij bracht jarenlange ervaring met zich mee. Hij voelde haarfijn aan waar de focus op moest en waar je juist ruimte kon geven. Daar heb ik van geleerd. Ik ben er écht trots op dat we deze complexe opgave naar de realisatiefase hebben gebracht. Dat Rijn & IJssel mij heeft gevraagd om ook tijdens de realisatie betrokken te blijven, is een compliment.’
Die kennis breng je nu ook als waterschapsbestuurder in de praktijk…
‘Ja, ik ben namens waterschapspartij Water Natuurlijk gekozen in het bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta. Dankzij de projecten die ik binnen IPM Waterkracht heb gedaan, heb ik meer inzicht gekregen in wat er speelt op het gebied van hoogwaterbescherming en watersystemen. Zeker gezien de opgaven die er liggen, wil ik in de projecten die ik doe én vanuit mijn bestuurlijke rol een verschil in maken.’
Over IPM Waterkracht
Waterkracht is een ontdekkingstocht van vier waterschappen die sinds 2016 met elkaar optrekken. Doelstelling: door samenwerking van elkaar leren, kennis delen én projecten verder brengen. De gezamenlijke inkoop van diensten past hierbij. Zo werden binnen het raamcontract IPM Waterkracht vier ingenieursbureaus geselecteerd voor het ontwikkelen en implementeren van de Integraal Projectmanagement Rollen (IPM). Bijzonder is dat de waterschappen én de vier bureaus hierbij onderling samenwerken. Door kennis te delen wordt er slimmer gewerkt en blijft waardevolle kennis beschikbaar voor de waterschappen.
Versterking Rijnkade Arnhem in vogelvlucht
- De Rijnkade tussen de John Frostbrug en de Nelson Mandelabrug wordt versterkt omdat deze onvoldoende stabiel is.
- Tegelijk met dijkverbetering, wil de gemeente Arnhem de Rijnkade aantrekkelijker maken voor omwonenden, ondernemers en bezoekers.
- Bij de uitwerking van beide plannen zijn waterschap en gemeente samen opgetrokken met de omgeving.
- In het najaar van 2018 is het voorkeursalternatief vastgesteld. De planuitwerking is inmiddels doorlopen.
- Het contract met de aannemer is eind 2022 ondertekend. In 2023 start de realisatie.
Klimaatbestendig en waterrobuust Nederland
Ontdek wat we nog meer doen op het gebied van water en bodem.
Bekijk meerMeer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact met mij op.