Dit bericht wordt namens Antea Group, Albert Schweitzer ziekenhuis, Digital Mainport Drechtsteden en Dutch Drone Delta verstuurd.

3 juli 2023 – In Dordrecht wordt tussen donderdag 29 juni en dinsdag 4 juli grootschalig onderzoek gedaan naar de inzet van drones voor het vervoer van medische goederen. Het onderzoek is een initiatief van Antea Group, het Albert Schweitzer ziekenhuis, Digital Mainport Drechtsteden en Stichting Dutch Drone Delta.

Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group leidt het onderzoek namens de Stichting Dutch Drone Delta, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van dronetoepassingen. Na een succesvolle proef in Amsterdam rondom maaltijdbezorging, wordt een nieuwe use case onder de loep genomen: het vervoer van medische goederen en medicijnen. Dit gebeurt door drie dagen lang een tijdelijke droneverbinding te creëren tussen het Albert Schweitzer ziekenhuis en het centrale ziekenhuismagazijn in Dordrecht.

Vervolgstap in onderzoek naar toepassing drones met vervoer medische goederen

Mobiliteitsuitdagingen

“Een belangrijke stap”, vertelt Roel Brandt, projectmanager Drones & Urban Air Mobility Antea Group/Dutch Drone Delta. “Uiteraard om te verkennen of onbemande luchtverbindingen voor ziekenhuizen kansrijk, haalbaar en veilig zijn. Maar, ook om het grotere plaatje verder te onderzoeken: hoe kan dronetechniek oplossingen bieden voor de mobiliteitsuitdagingen in Nederland? En dit is vooral een kwestie van proberen en leren.”

Allerlei onderzoeken en metingen

Zo wordt in Dordrecht een scala aan onderzoeken en metingen uitgevoerd naar de effecten van drones op de fysieke leefomgeving. Brandt: “Hiermee willen wij meer inzicht krijgen in hoe een omgeving de inzet van drones ervaart. Wat is de impact op geluidsoverlast? Hoe veilig voelt het wanneer er drones over jouw wijk of jouw straat heen vliegen?” Studenten van het ROC Amsterdam, Dordrecht Academy en het Da Vinci College in Dordrecht bieden ondersteuning bij deze onderzoeken en de dronevlucht zelf.

Urban Air Mobility Drechtsteden

Een ander deel van het onderzoek spitst zich toe op de ontwikkeling van urban air mobility in de regio Drechtsteden. Max Remerie (business developer Digital Mainport): “Binnen de Smart Delta Drechtsteden is bereikbaarheid één van de speerpunten. Drones kunnen als een luchtbrug dienen in onze regio met diverse rivieren. Deze use case is een kans om in beeld te krijgen hoe de inzet van onbemande vliegtuigsystemen bijdragen aan onze beleidsdoelen op het gebied van ruimte en mobiliteit, wat de effecten zijn op het mobiliteitssysteem en welke rol wij als gemeenten hierin kunnen spelen.”

Sneller en beter

De dronevluchten sluiten eveneens aan bij de innovatie-ambities van het Albert Schweitzer ziekenhuis, ziet Marcel Wilschut, innovator binnen het ziekenhuis. “Deze proef is om meerdere redenen interessant. De inzet van drones kan ons helpen bij de logistieke processen. We onderzoeken of de snelheid van de logistiek verhoogd kan worden. Daarnaast bekijken we of hierdoor de kwaliteit van de zorg kan worden verbeterd.”

Naast de medicijnvluchten in Dordrecht bereidt Antea Group met partners meer en verschillende use cases voor. Zo staan er dit jaar verkenningen op het programma in de Rotterdamse haven, Amsterdam, Eindhoven en bij de brandweer in Enschede.

Over de Dutch Drone Delta

De Dutch Drone Delta is een coalitie van partners die de kennis, kunde, ervaring en slagkracht hebben om toepassingen met drones te realiseren en te werken aan de toekomst van Urban Air Mobility. De use case in Dordrecht wordt onder leiding van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group uitgevoerd in samenwerking met partners Airhub, ROC van Amsterdam en a.s.r. schadeverzekeringen en externe partners het Albert Schweitzer ziekenhuis, regio Drechtsteden, ROC Da Vinci College en InHolland. O.a. de uitvoering van de vluchten en de benodigde vergunningen worden verzorgd door AirHub. De stichting Dutch Drone Delta bestaat uit de volgende partners: Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Royal Schiphol Group, Port of Rotterdam, KPN, gemeente Amsterdam, a.s.r. schadeverzekeringen, Antea Group, Space53, ROC van Amsterdam, Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), Airhub, ANWB, RAI Amsterdam, H2Flight. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Rijkswaterstaat.