Over de Elbe, de Oostzee, hoogspanningsleidingen, snelwegen en een reeks andere obstakels. Maar de grootste hindernis voor de drone van Antea Group die een recordvlucht naar Kopenhagen maakte, bleken Deense jagers, die er wel een mooi doelwit in zagen. Uiteindelijk bereikte hij veilig zijn bestemming en leerden de ingenieurs ongelofelijk veel over de toekomstige inzetbaarheid van dit nieuwe transportmiddel.
Het plan voor de dronevlucht was ontstaan tijdens een intern innovatieprogramma van Antea Group twee jaar terug. Het ingenieurs- en adviesbureau was benieuwd waar je tegenaan zou lopen als je nu eens niet een traject van tien kilometer met een drone zou afleggen, maar een veelvoud daarvan. Ze kozen voor een vlucht hun eigen uitvalsbasis in het Friese Oranjewoud naar de Europese duurzaamheidshoofdstad Kopenhagen.
Lang zag het ernaar uit dat die vlucht deze zomer kon plaatsvinden. Rond de langste dag. Dan hoefde er in elk geval niet in het donker te worden gevlogen. Dat scheelde veel geregel en afstemming. “Want de regels voor vliegen met drones zijn sowieso al streng en ingewikkeld”, weet Roel Brandt van Antea Group. “Maar in het donker zijn de restricties nog veel groter”.
Maar het overleg over vergunningen, met name voor het luchtruim van de Duitse deelstaten Nedersaksen en Sleeswijk Holstein duurde langer dan gedacht en de vertrekdatum moest worden uitgesteld. Uiteindelijk vond de vlucht begin oktober plaats. In etappes van steeds 20 tot 25 kilometer legde de drone in vijf dagen tijd het 611 kilometer lange traject af.