In het webinar zijn een aantal stellingen voorgelegd aan het publiek. Niet alle 107 deelnemers hebben alle vragen ingevuld. De resultaten hiervan waren:
Zien jullie de toegevoegde waarde van de SOR voor jullie dienstverlening?
Deze stelling is door 75 personen beantwoord. 84% hiervan gaf aan dat zij de toegevoegde waarde van de SOR ziet. Niemand gaf aan die niet te zien, 16% weet het nog niet.
Hieruit kunnen we concluderen dat u grote waarde hecht aan deze ontwikkeling, de reden van deze ontwikkeling herkent en goed kan gebruiken in uw dienstverlening.
Ik verwacht problemen bij het integreren van objecten en gegevens tot een integrale registratie
Deze vraag is door 84 personen beantwoord. 61% hiervan geeft aan problemen te voorzien bij de integratie van objecten en gegevens, 11% voorziet hier geen problemen in en 28% weet het nog niet.
Dit sluit aan bij de verwachtingen dat het afstemmen van objecten en de daarbij behorende gegevens een grote opgave kan zijn. Wij adviseren organisaties hun data nu al te controleren op onderlinge verschillen en stapsgewijs verbeteringen door te voeren. Hiermee zal de overgang in de toekomst gemakkelijker verlopen.
Waar verwacht jij de grootste uitdaging in de implementatie van de SOR?
75 personen hebben antwoord gegeven op deze vraag. 29% verwacht de grootste uitdaging in de organisatie, 25% in de procesafstemming, 19% in de data, 13% in de onderlinge samenwerking, 9% in de ICT en 4% denkt dat het aan iets ander ligt.
Opvallend maar ook mooi te zien dat een succesvolle implementatie dus niet voornamelijk ligt in de taken die uitgevoerd moeten worden of in de ondersteuningsmiddelen maar vooral in de onderdelen waar wij als mens invloed op hebben. En ja, een goede organisatie voor beheer en gebruik neerzetten en goede werkafspraken maken en je daar aan houden, blijkt in de praktijk érg lastig. Daarom adviseren we jullie in de inventariserende fase elkaar vooral op te zoeken of zoals in onze roadmap gevisualiseerd, de koers vanuit de verschillende auto’s naar één busje uit te stippelen.