Rijkswaterstaat zet een nieuwe stap in de bouw van een circulair viaduct over de A76 bij Nuth (Limburg) en heeft Strukton Wegen & Beton opdracht gegeven voor de volgende fase, als vervolg op ‘Closing the Loop’. In deze nieuwe fase worden voorbereidende werkzaamheden, testen en onderzoeken uitgevoerd en ontwerpen gemaakt met als doel om het nieuwe viaduct over de A76 te kunnen realiseren met hoogwaardig hergebruik van onderdelen uit drie bestaande viaducten. Zo ontstaat een nieuw circulair viaduct.

Viaduct Daelderweg A76

Bij de Daelderweg over de A76 in Nuth is een ongelijkvloerse kruising die nu nog bestaat uit twee viaducten uit 1938 en 2004. Deze maken plaats voor één nieuw viaduct. Uitgebreid onderzoek toonde aan dat het merendeel van de onderdelen van de bestaande viaducten nog minstens 100 jaar meegaat. De vrijkomende materialen kunnen dus opnieuw gebruikt worden. De materialen van de viaducten over de A76 alleen zijn niet voldoende voor een volledig nieuw circulair viaduct. Daarom zijn liggers geselecteerd die geoogst zijn uit het voormalige Keizer Karel-viaduct van de A9 om opnieuw te worden toegepast in het circulaire viaduct. In totaal zijn 34 liggers uit dit viaduct ‘geoogst’. Naast liggers wordt ook gekeken naar andere herbruikbare objecten, zoals leuningen, stootplaten en landhoofden.  

Vervolg Closing the Loop

In 2020 deed Rijkswaterstaat een innovatie-oproep aan de markt: kom met oplossingen voor circulaire viaducten. GBN, Strukton, Antea Group en Nebest sloegen de handen ineen om de kennis van hoogwaardig hergebruik voor viaducten te delen. Zij bedachten het concept Closing the Loop waarin ‘legoblokken’ uit bestaande kunstwerken dezelfde functie krijgen in een nieuw object; een tweede leven dus.

Samenwerking

Binnen het consortium is Strukton verantwoordelijk voor de bouw van het viaduct, Antea Group voor het ontwerp, GBN Groep voor de oogst en opslag van betonnen liggers uit bestaande viaducten en Nebest voor het materiaalonderzoek. In het vervolg op Closing the Loop heeft Strukton Wegen & Beton opdracht gekregen om de voorbereidende werkzaamheden, testen en onderzoeken uit te voeren en het ontwerp van het circulaire viaduct op te stellen. Hierbij zijn Antea Group en Nebest aangesloten als onderaannemer van Strukton. Antea stelt binnen de opdracht het ontwerp van het viaduct op en Nebest is aangesloten voor het onderzoeken en testen van de draagcapaciteit van de geoogste liggers uit het Keizer Karel-viaduct. Haans Consultancy is in deze fase verantwoordelijk voor verkeers- en omgevingsmanagement.

Ton van Oosterhout, directeur Strukton Wegen & Beton: “De infrastructuur van de toekomst gaat niet alleen over bereikbaarheid en mobiliteit, maar ook over leefbaarheid voor huidige en toekomstige generaties. Circulair gebruik van grondstoffen draagt daar direct concreet aan bij. De ontwikkeling van circulaire viaducten is een mooi voorbeeld van samenwerking in de hele keten, waarin opdrachtgevers, opdrachtnemers en partners met elkaar bouwen aan een duurzame toekomst.”

Roger Mol, hoofdingenieur-directeur Duurzaamheid en Leefomgeving en daarnaast Chief Procurement Officer van Rijkswaterstaat: “De ambitie van Rijkswaterstaat is om klimaatneutraal te zijn en circulair te werken. We proberen onze CO2-uitstoot te verminderen waar dat kan, bijvoorbeeld door duurzaam in te kopen en aan te besteden. Het hergebruik van vrijkomende materialen bij het viaduct in Nuth is een mooi voorbeeld van hoe we onze circulaire ambities in de praktijk brengen. Dit project is het resultaat van een traject waarin we de markt hebben uitgedaagd om met innovatieve ideeën voor circulaire viaducten te komen. Op deze manier stimuleren wij de transitie van lineaire naar circulaire werkprocessen.”

Werkzaamheden

Om de huidige situatie van de bestaande viaducten in kaart te brengen, worden voorbereidende onderzoekswerkzaamheden uitgevoerd. Dit najaar worden de liggers uit het A9 Keizer Karel-viaduct getest op draagvermogen. Deze full-scale testen zullen veel kennis opleveren over de mogelijkheden van hergebruik van bestaande prefab liggers. Naast testen en onderzoeken wordt in deze fase ook gewerkt aan de ontwerpen en voorbereidende werkzaamheden voor het realisatiecontract op het gebied van vergunningen, verkeersmanagement, planning, milieu en veiligheid.