Het Smart Bridge-concept is een prachtig voorbeeld van hoe we nieuwe technologie inzetten om de vervangingsopgave het hoofd te bieden. Met sensoren en algoritmes laten we viaducten zelf hun levensduur voorspellen. En hierdoor kunnen we slimmer én effectiever investeren in het beheer en onderhoud van kunstwerken. Dit is nodig, want veel kunstwerken raken op leeftijd.

Leeuwarden, het Stephensonviaduct. Eén van de vele kunstwerken in ons land die in de jaren zestig van de vorige eeuw in gebruik zijn genomen. Van personenauto tot vrachtverkeer: nog elke dag vinden duizenden voertuigen dankzij dit viaduct hun weg door de Friese hoofdstad. Maar, voor hoe lang nog? Na zestig jaar trouwe dienst is de constructie volgens de theoretische modellen aan vervanging toe, de praktijk blijkt echter anders.

Van theorie naar praktijk

De grote vraag is in hoeverre de theorie de praktijk volgt. ‘Wij weten dat veel kunstwerken minder zwaar belast worden dan de belasting die in de normen is opgenomen. En van oudere objecten zoals het Stephensonviaduct is bekend dat ze zwaarder gedimensioneerd zijn dan dat het werkelijke gebruik vraagt. Dit zou betekenen dat een constructie als deze misschien langer mee kan’, vertelt Dennis Jansen, Adviesgroepmanager Asset Management van Antea Group.

Inmiddels wordt er aan Stephensonviaduct volop gemeten en gemonitord. Nieuwsgierig naar hoe dit werkt en wat de bevindingen zijn? Onze collega Dennis Jansen en Jaap Kuipers van gemeente Leeuwarden vertellen je erover.

Restlevensduur objectief in beeld

Reden voor de gemeente Leeuwarden en Antea Group om te onderzoeken hoe je die werkelijke restlevensduur in beeld brengt. Het Stephensonviaduct werd hiervoor uitgerust met tientallen sensoren die onder meer trillingen, het gewicht van voertuigen en de doorbuiging van het viaduct meten. Jansen: ‘Al die data vormen input voor rekenmodellen waarmee je de werkelijke belasting van de brug en het degradatieverloop in beeld brengt en relateert aan de normen. Dit geeft je inzicht in de werkelijke onderhoudsstaat en de restlevensduur.’

Slimme brug: enorme kostenbesparingen

Hierdoor kun je als beheerder forse kostenbesparingen realiseren, vertelt beheerder Jaap Kuipers van de gemeente Leeuwarden. ‘Je kunt het onderhoud en de vervanging van constructies straks beter plannen. Niet té vroeg, maar ook niet als het al te laat is. En met elk jaar dat je een constructie als het Stephensonviaduct niet hoeft te vervangen, bespaar je geld. En je kunt jouw capaciteit en kennis inzetten op de plekken waar dat wel écht nodig is.’