De tijd van Talking Assets is aangebroken: kunstwerken die zelf informatie verstrekken om zeer nauwkeurig inzicht te krijgen in de stand van zaken, kansen en dilemma’s, trends en toekomstverwachting. Het Stephensonviaduct in Leeuwarden is ‘theoretisch houdbaar’ tot 2043. Maar het viaduct kan waarschijnlijk best iets langer mee. Maar hoe toon je dit aan? Antea Group ontwikkelde in samenwerking met gemeente Leeuwarden het ‘Smart Bridge’-concept.

Stephensonviaduct

Het Stephensonviaduct is al sinds 1963 een belangrijke schakel in de Leeuwarder rondweg. De ervaring leert dat het viaduct door de jaren heen minder belasting te verduren kreeg dan waarop het ontworpen is. Kortom, de brug is waarschijnlijk sterker dan we denken. Aannames zijn natuurlijk geen garantie voor een betrouwbaar en veilig viaduct. De uitdaging is om aantoonbaar te maken wat de werkelijke restlevensduur is. Reden voor onze ingenieurs om hier met de gemeente Leeuwarden een oplossing voor te bedenken.

Sensoren op de brug

We installeerden tientallen sensoren op het viaduct. Deze brengen 24/7 in beeld welk effect het verkeer heeft op de constructie: van belasting tot doorbuiging. Op basis van deze data voorspelt het viaduct zelf z’n restlevensduur. Het doel is dat we na vijf jaar meten, weten wanneer het viaduct écht aan vervanging toe is. Met elk jaar dat het kunstwerk langer meekan, bespaart de gemeente aanzienlijke bedragen.

Het ‘Smart Bridge’-concept draagt bij aan het betrouwbaar in beeld brengen van de vervangingsopgave. Vervanging kan hiermee gedegen worden geprogrammeerd. Het concept behaalde een Top 5-nominatie voor De Vernufteling: dé jaarlijkse innovatieprijs voor de ingenieursbranche.