Bruggen uitrusten met sensoren lijkt zichzelf snel terug te verdienen. Die conclusie trekt Antea Group op basis van een proef met het Stephensonviaduct in Leeuwarden. Na anderhalf jaar meten blijkt de levensduur van de brug namelijk al zeker tien jaar langer dan gedacht.
Daarmee levert de smart bridge in Leeuwarden een mooi bewijs dat er vaak een gat gaapt tussen de theoretische en werkelijke levensduur van constructies. Het 170 meter lange viaduct in de ringweg van de Friese hoofdstad stamt uit 1963 en is volgens Erik Deuring, van Antea Group, exemplarisch voor een hele generatie bruggen en viaducten. “Over twintig jaar zijn die allemaal aan vervanging toe en dat levert een enorme bouw- en versterkingsopgave op.”
Maar op basis van anderhalf jaar data inzamelen en analyses met het eigen rekenmodel durft de adviesgroepmanager de uitspraak wel aan dat de Stephensonbrug niet in 2043 hoeft te worden afgeschreven, maar pas in 2053. “En misschien nog wel later, al moeten we hem daarvoor langer in de gaten houden voordat we dat zeker kunnen zeggen.”