Het is een dagelijks patroon, elke ochtend de kinderen op de achterbank van de auto en vervolgens op weg naar school. En dan heb je ook nog de groepen fietsende en wandelende kinderen en ouders… Veel kinderen en ouders reizen dagelijks in groten getale naar school en in de middag weer naar huis. Tijdens deze ‘spitsuren’ ontstaan vaak onoverzichtelijke en zelfs gevaarlijke situaties.

Onveilige situaties

Bij de schoolomgeving komt tijdens die haal- en brengmomenten veel verkeer samen. Deze verkeersdrukte leidt vaak tot verkeersonveilige situaties, door bijvoorbeeld drukte van verkeersdeelnemers op toegangswegen, foutparkeerders en hardrijders. Ouders en kinderen ervaren de schoolomgeving als onveilig door de combinatie van verschillende vervoersmiddelen, tijdsdruk en de vele kwetsbare en onervaren verkeersdeelnemers. Gelukkig gaat het vaak goed, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer, we streven samen naar nul verkeersdoden. De analyse van de schoolomgeving met drones is een mooi hulpmiddel om het gedrag van de ouders en kinderen te analyseren, om vervolgens de juiste aanpassingen te organiseren om een veilige schoolomgeving te creëren.


Wiesje Hofstede
ROV Zuid-Holland

Van dronebeelden tot concreet actieplan

Om deze schoolomgevingen te onderzoeken heeft Antea Group ‘Weg naar de Veilige Schoolomgeving’ ontwikkeld. Hiermee maken we een uitgebreide analyse van de schoolomgeving met de inzet van dronebeelden, zodat we de knelpunten goed in beeld krijgen. Met een drone brengen we tijdens een schoolochtendspits en/of –middagspits het verkeer rondom de school in beeld. In de analyse van de beelden richt het onderzoek zich op de infrastructuur en het verkeersgedrag. Twee aspecten waar de school, gemeente en (ouders van) leerlingen invloed op hebben. In een gezamenlijke werksessie worden de aandachtspunten aan de hand van de beelden besproken en wordt een concreet actieplan ontwikkeld. Hiermee kan iedere betrokkene gericht aan de slag om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Verkeersveilig gedrag verbeteren door onderzoek en educatie

In samenwerking met onder andere het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV Zuid-Holland), hebben we de Weg naar de Veilige Schoolomgeving in 2020 reeds tien keer succesvol uitgevoerd bij scholen in o.a. Reeuwijk, Gouda, Amsterdam, Castricum, Nieuw-Lekkerland, Pijnacker en Waddinxveen. Binnen het educatieprogramma School op Seef is de analyse een belangrijke eerste stap naar een veilige schoolomgeving.