Sensoren. Ze worden gevoeliger, slimmer en veelzijdiger. Dit maakt ze tot de ideale zintuigen voor binnen én buiten. De data die we hiermee oogsten, kunnen we gebruiken om onze leefomgeving veiliger, schoner en gezonder te maken. De Smart Traffic Pole is hier een mooi voorbeeld van.

Flexibele palen

Wie kent ze niet: de rood-witte paaltjes die straten afschermen van autoverkeer. In Amsterdam staan ze er vol mee. Ze doen hun werk, maar brengen ook risico’s met zich mee. Zo raken elk jaar tientallen fietsers gewond omdat ze hardhandig in aanraking komen met de stalen paaltjes. Op meerdere risicovolle plekken in Amsterdam zijn de palen daarom vervangen door een flexibele variant.  

Platgereden verkeerspalen

Deze buigzame verkeerspaal is verkeersvriendelijker. Er is wel één nadeel: zodra brutale weggebruikers weten dat een paal flexibel is, rijden ze eroverheen. Reden voor de gemeente Amsterdam om in kaart te brengen wat het effect is van de Smart Traffic Pole. Zorgen ze inderdaad voor meer veiligheid? En op welke locaties worden ze ‘misbruikt’ door automobilisten of vrachtwagenchauffeurs?   

Sensoren

Antea Group rustte twaalf verkeerspaaltjes uit met sensoren. Onder meer om te meten of een paaltje werd geraakt, onder welke hoek en met welke snelheid. Via een dashboard komt de data binnen. Mark van Esterik: ‘Zo konden we real-time zien hoe en wanneer een paaltje werd geraakt. Uit deze data konden we onder meer afleiden door welk type voertuig een paaltje werd geraakt. En op welke momenten ze werden platgereden ’

Van Ajax tot de lokale groenteboer

Dit resulteerde in enkele interessante ontdekkingen. Van Esterik: ‘Bijvoorbeeld dat er bij bouwplaatsen vaker over de paaltjes heengereden wordt. En rond de wedstrijden van Ajax is het ook vaak raak. In een ander stadsdeel zagen we dat één paaltje altijd op exact hetzelfde moment in de week werd platgereden: het bleek de bevoorrading van de lokale groenteboer te zijn.’

Beter handhaven, meer veiligheid

Informatie waarmee je veel kunt. Van Esterik: ‘We konden hiermee de afdeling handhaving adviseren over de optimale handhavingsmomenten.’ Ook wezen de metingen uit dat het heel acceptabel is om op risicovolle locaties te investeren in flexibele verkeerspaaltjes. ‘Ze worden weleens overreden, maar we zagen ook dat elke dag gemiddeld zeven fietsers de paaltjes schampten. Het bewijs dat die flexibele paal aantoonbaar bijdraagt aan meer veiligheid op de weg.’