Projecten in het Natura 2000 gebied Fochteloërveen, die mogen uitsluitend “all electric”, met emissieloos bouwmaterieel worden uitgevoerd. Want in een natuurgebied waarin bijzondere plant- en diersoorten leven, wil je niet dat er schadelijke stoffen worden uitgestoten. Daarnaast is geluidsoverlast hier natuurlijk ongewenst. Daarom moet de realisatie van een keerlus voor auto’s en de aanleg van extra parkeerplaatsen, volledig elektrisch plaats vinden. Dit is een harde eis in de opdracht van Gemeente Ooststellingwerf en Natuurmonumenten. Maandag 15 juli verrichtte wethouder Gerben But van gemeente Ooststellingwerf de starthandeling van het werk op onze elektrische shovel.

Pilot wegafsluiting van 2 jaar

Sinds 1 november 2023 is de autoweg dwars door het Fochteloërveen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dit betreft een – in eerste instantie – tijdelijke sluiting van 2 jaar, als pilot. Tijdens deze periode wordt gemonitord welke invloed de wegafsluiting heeft op de natuur, de waterhuishouding en de recreatie. De toegenomen recreatie in combinatie met meer verkeer, zorgt de laatste jaren steeds vaker voor gevaarlijke situaties.

Balans tussen beleving en bescherming

Aan weerszijden van de weg liggen belangrijke leefgebieden van bijzondere plant- en diersoorten. De weg vormt letterlijk een barrière tussen deze leefgebieden. Overstekende reptielen, amfibieën en soms ook jonge kraanvogels werden slachtoffer van het verkeer. Natuurmonumenten ging daarom samen met de gemeente op zoek naar een balans tussen beleving en bescherming. 

All-electric aanleg van auto-keerlus en parkeerplaatsen

Om het parkeren van de auto aan de rand van het Fochteloërveen mogelijk te maken en het keren van de auto gemakkelijker te maken, is Antea Group ingeschakeld. Na het broedseizoen, dus vanaf 15 juli, wordt gestart met de aanleg van een keerlus en parkeerplaatsen. Met als harde eis: aanleg zonder uitstoot van stikstof. Er mag in het Natura-2000 gebied geen gebruik worden gemaakt van materieel met een verbrandingsmotor. Dit heeft nogal wat consequenties voor de uitvoering.

Consequenties voor de realisatie

Van graafmachine en trekkers tot de trilplaat én de auto’s van onze medewerkers: al het materieel dat wordt ingezet moet voldoen aan de “zero emissie” eis. Uitvoerder Johannes Weening reed nog niet elektrisch, maar heeft het een tijdje getest en is nu overstag: “zelfs het rijden met een aanhanger vol zwaar materieel is met een elektrische auto prima te doen.“

Samen met onze opdrachtgever dragen wij met dit project bij aan SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen, SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie, SDG 13: Klimaatactie en SDG 15: Leven op het land

Eerste all-electric opdracht voor Antea Group

Steeds vaker zien wij dat opdrachtgevers duurzaamheid en zo weinig mogelijk milieubelasting opnemen als voorwaarde bij het verstrekken van een opdracht. Ook Antea Group heeft de ambitie om zoveel mogelijk duurzaam te werken. We doen er dan ook alles aan om onze uitstoot tot een minimum te beperken. Lees hier meer over onze duurzaamheidsdoelstellingen.