Maak in twintig weken een uitvoeringsontwerp voor één van de meest efficiënte treinwerkplaatsen in Europa. Klinkt als een onmogelijke opgave. Toch kregen wij dit voor elkaar. ‘Een kwestie van goed organiseren, de juiste kennis op het juiste moment inzetten en slimme dingen doen’, vertelt projectmanager Peter van Kampen.

Europese servicehub

Terug naar de opdracht. Die komt van twee partijen die een joint venture gevormd hebben voor het onderhoud van locomotieven uit heel Europa. Dit onderhoud zal vanaf 2019 op de Maasvlakte in Rotterdam plaatsvinden. Deze werkplaats wordt één van de belangrijkste Europese servicehubs voor spoorgoederen vervoerders. 

Bouwteamverband

De ontwikkeling van de werkplaats vindt plaats in bouwteamverband. In dit bouwteam zitten beide opdrachtgevers én aannemer Strukton Rail. Voor zaken als het ontwerp, de engineering, bouwtechniek, infrastructuur, conditionerende onderzoeken en vergunningen riep Strukton Rail de hulp van Antea Group in. Van Kampen: ‘Hierin schuilt de kracht van ons bureau. Of het nu gaat om kabels en leidingen, rail, installatietechniek, terreininrichting of architectuur: we hebben de kennis in huis en brengen het bijeen.’

Deelplannen en -ontwerpen

De ingenieurs en adviseurs van Antea Group haalden in twintig weken alle wensen van stakeholders op en vertaalden deze naar ontwerprestricties en eisen, definitief ontwerp én uitvoeringsontwerp. Een proces waarbij in korte tijd vele plannen, ontwerpen en tekeningen samenkwamen. Van Kampen: ‘Elk deelproject heeft natuurlijk z’n eigen snelheid. Het ontwerp voor de installaties kan al rond zijn, terwijl de terreininrichting nog bedacht moet worden. Maar ze moeten uiteindelijk wél in elkaar passen.’

BIM en clashes

Alle ontwerpen komen samen in het Bouwwerk Informatie Model (BIM). Van Kampen: “Met zoveel deelontwerpen heb je enorm veel raakvlakken die naadloos op elkaar moeten aansluiten.” Om hiervoor te zorgen maakte Antea Group gebruik van Clash-model. Van Kampen: “Hoe verhoudt het leiding- en W&E-werk zich tot de constructieve elementen? Sluit het ontwerp voor de terreininrichting logisch aan op het binnenwerk? Door deelontwerpen te ‘clashen’ komen dit soort knelpunten snel aan het licht.”

Clash specialist

Voor het uitvoeren van deze clashes werd een clash-specialist aan het team toegevoegd. Deze legde, met behulp van software, deelontwerpen tegen elkaar aan. Sommige sessies resulteerden in wel vier A4’tjes aan huiswerk. Van Kampen: “Op het moment vervelend om terug naar de tekentafel te moeten. Maar je filtert op voorhand wel knelpunten eruit. En daar doe je straks bij de uitvoering je voordeel mee: zeker gezien de uitdagende planning.”

De ontwikkeling van de werkplaats gaat inmiddels razendsnel verder. De bouw start nog dit kalenderjaar. De ingebruikname van de werkplaats staat gepland in de zomer van 2019.