In november en december 2023 werkt ProRail aan de vernieuwing van het spoor en de tunnels bij station Schiphol Airport. ProRail vervangt het hele spoor in de Schipholtunnel en is nu aangekomen bij de perrons. Het doel is om de sporen te verhogen, zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Zo wordt de trein toegankelijker. Antea Group is ingeschakeld voor het monitoren van de hinder. Hiervoor is een uitgekiende BLVC strategie opgesteld, wat staat voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie.

Overlast voorspellen tijdens werkzaamheden

Hoe voorspel je de effecten van werkzaamheden in een ondergrondse spoortunnel op één van de drukste stations van Nederland? Er zijn prognoses gemaakt van de luchtkwaliteit, veiligheid, geluid en crowdcontrol. Op basis van reizigersdata van eerdere treinvrije periodes kon de aangepaste dienstregeling gefinetuned worden.

Stof- en geluidsoverlast

Het weghalen van de sporen geeft overlast, dat is onvermijdelijk. De eerste dagen moet namelijk het beton worden opgebroken. Dat slopen is een klus waarbij nogal wat geluid en stof vrijkomt. Onze collega’s meten continu de fijnstofwaarden en het geluid tijdens deze werkzaamheden.

Innovatieve geluidswerende oplossingen

Er zijn innovatieve oplossingen bedacht om de geluidsoverlast zo veel mogelijk te beperken. Zo zijn er geluidswerende matten op het perron geplaatst. Daarnaast worden speciaal uitgekozen machines gebruikt, die de geluidsoverlast zo veel mogelijk beperken.

Hindermonitor

Bij de werkzaamheden is een meetnet uitgezet om zowel de luchtkwaliteit en de geluidsniveaus te meten. Maar ook de beleving van de hinder wordt gemeten door middel van een Hindermonitor. Dit is een digitaal loket waarin reizigers, personeel van Schiphol en ook personeel van de aannemers melding kunnen doen van hinder. Daarnaast wordt 2x per dag een ‘Mystery guest’ ingezet om een ronde te doen over Schiphol Plaza en de perrons om de hinder te beoordelen.

Spannende tijd

Lotte Diephuis werkt als BLVC coördinator aan dit project: “Het is een spannende tijd voor onze collega’s die aan dit project werken. Blijft de hinder onder controle? Klopt de prognose? Onze collega’s op locatie zijn constant alert. En we voelen de verantwoordelijkheid voor al die duizenden reizigers op Schiphol. Uiteraard zijn we ook erg trots dat we met onze kennis kunnen bijdragen aan een veilige en gezonde publieke omgeving, tijdens zeer intensieve werkzaamheden op Schiphol.”

Groot onderhoud Schiphol

ProRail werkt aan een blijvende goede verbinding van en naar Schiphol. Hiervoor is een grote opknapbeurt nodig. In de periode 2022 – 2028 vinden er grootschalige vernieuwingswerkzaamheden plaats op en in de omgeving van Schiphol. Het doel van dit project is om de Schipholtunnel klaar te maken voor 40 jaar betrouwbaar functioneren door vervanging van spoor infrastructuur.