Van 2019 tot 2025 vond de grootschalige vernieuwing plaats van het Groninger Hoofdstation. Waar het station ooit het eindpunt van de treinreis was, wordt het nu de spil in nieuwe nationale en internationale verbindingen, zoals de Lelylijn en de spoorlijn richting Duitsland. Voor de stad Groningen betekent dit project veel: betere noord-zuidverbindingen, een veiliger en aantrekkelijk stationsgebied en een centrale hal die opnieuw de prominente plek inneemt die zij verdient.

Monumentaal erfgoed

Het Hoofdstation is een monumentaal gebouw en dat vraagt om uiterste zorgvuldigheid. Tegelijkertijd moest er onder de grond ruimte worden gemaakt voor een ondergronds reizigersplein, een fietstunnel, een fietsenstalling onder het reizigersplein, een busonderdoorgang, buschauffeursgebouw, spooraanpassingen met nieuwe perrons. Ook werd een busperron verplaatst naar de andere zijde van het station en werden aanpassingen aan perronkappen gedaan. Daar kwamen archeologische vondsten, bodemverontreinigingen en talloze ingewikkelde kabel- en leidingensituaties bij. Het realiseren van een fietstunnel onder het monumentale stationsgebouw, met al zijn gewelven en bestaande installaties, is een voorbeeld van de bijzondere uitdagingen die dit project oplevert.

Integrale kracht van Antea Group

Vanwege deze complexiteit werkten verschillende adviesgroepen van Antea Group nauw samen. Zoals Archeologie & Erfgoed, Milieu & Energie, Vergunningen & Procedures, Kunstwerken, Wegen & Stedelijke Infra. Iedere afdeling bracht haar eigen expertise in, maar altijd met één gezamenlijk doel. “Dit project kún je niet met één adviesgroep alleen uitvoeren,” zegt vergunningenmanager Mae Roumen. “We hadden elkaar voortdurend nodig: bodemonderzoeken vormden input voor de techniek, archeologie beïnvloedde de planning en vergunningen maakten het werk überhaupt mogelijk. Die integraliteit is precies de kracht van Antea Group.”

"64 dagen lang werd er dag en nacht gewerkt, in drie shifts per etmaal. Soms waren er wel 700 tot 800 mensen tegelijk op de bouwplaats."


Mae Roumen
Senior adviseur Vergunningen & Procedures

Samen met gemeente, Strukton en ProRail

Strukton leidde de uitvoering, terwijl de gemeente Groningen als vergunningverlener en sparringpartner belangrijk was. Samen met ProRail werd gezocht naar oplossingen voor onder meer verkeersstromen, tijdelijke voorzieningen en de omgang met archeologische vondsten. Mae: “We hebben een sterk team aan beide kanten. Soms lukte het zelfs om vergunningen binnen een dag rond te krijgen. Dat kan alleen met korte lijnen en vertrouwen. Het meest zichtbare moment voor het publiek was de buitendienststelling van het spoor: 64 dagen lang werd er dag en nacht gewerkt, in drie shifts per etmaal. Soms waren er wel 700 tot 800 mensen tegelijk op de bouwplaats." Menno: “Dat dit is gelukt, zegt alles over de voorbereiding en samenwerking.”

Hands-on mentaliteit en flexibiliteit

Tijdens de uitvoering deden zich geregeld onverwachte situaties voor. Ontwerpleider Menno Brinkman: “Dan is het cruciaal dat je snel kunt schakelen. Dankzij de hands-on mentaliteit binnen Antea Group en de flexibiliteit van onze collega’s konden we altijd capaciteit vrijmaken. Zo konden we hoofdaannemer Strukton ondersteunen en bleef de uitvoering op stoom.” Die pragmatische houding en het enthousiasme van de teams maakten dat Antea Group steeds weer een stap extra kon zetten. Niet alleen in technische zin, maar ook in de samenwerking met de opdrachtgever en de omgeving.

Groningen klaar voor de toekomst

Voor Groningen en de regio betekent dit project een station dat klaar is voor de toekomst: betere verbindingen, meer ruimte voor reizigers en een versterking van het monumentale karakter. Mae: “Het station wordt wederom het mooiste van Nederland. En voor ons is dit hét voorbeeld van hoe integraliteit, flexibiliteit en enthousiasme samen leiden tot een resultaat waar iedereen trots op mag zijn.”

Wil je weten hoe Antea Group jouw energie-, infrastructuur- of gebiedsontwikkelingstraject vanuit meerdere invalshoeken kan ondersteunen? Neem contact met ons op. We helpen je succesvol verder naar het eindstation.