Wie van of naar Schiphol treint, kan het niet ontgaan: er wordt gewerkt aan het spoor. En niet zo’n beetje ook. Wat minder opvalt is dat tientallen specialisten achter de schermen er alles aan doen om hinder voor reizigers én omgeving zoveel mogelijk te beperken. ‘Werken aan de Schipholtunnel? Dat is topsport voor het omgevingsteam.

Een project boordevol challenges

Het spoor onder Schiphol staat in de steigers. Sporen en wissels worden vervangen, sporen worden verhoogd. Deze renovatie moet ervoor zorgen dat spoor en tunnel weer veertig jaar mee kunnen. Dit betekent dat er de komende jaren onder Schiphol volop wordt gesloopt en gebouwd. Spoor- en bouwtechnisch gezien is dat al een ‘huzarenstukje’. Maar, wie werkt onder een nationale luchthaven krijgt daar nog een paar challenges bij.

Een ‘Champions League’-project voor de omgevingsmanager.


Lotte Diephuis
Senior adviseur Vergunningen & Procedures

"Dit fix je niet met een standaardplan"

“Een ‘Champions League’-project voor de omgevingsmanager”, stelt Lotte Diephuis. Zij is senior adviseur Vergunningen & Procedures bij Antea Group. “Want, of je nu werkt aan de vergunningen of aan een strategie voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie (BVLC): je fixt dit niet met een standaardplan. Daarnaast ligt dit project vijf jaar lang onder een vergrootglas. Eén stofwolk op Schiphol Plaza en je staat bij wijze van spreken al in de krant.”