Steeds meer Nederlanders ruilen hun benzine- of dieselauto in op een elektrische auto. Parallel aan deze ontwikkeling groeit ook het aantal openbare oplaadpunten. In opdracht van BAM voorzag Antea Group de afgelopen twee jaar meer dan 100 locaties verspreid door heel Nederland van alle benodigde faciliteiten voor de aansluiting van in totaal 340 laadpalen.
De opkomst van elektrisch rijden
De elektrische auto is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Als onderdeel van de energietransitie kiezen steeds meer Nederlanders voor een plug-in hybride of zelfs voor een volledig elektrische auto. Om deze groei van elektrisch rijden te faciliteren wordt hard gewerkt om deze ‘e-automobilisten’ voldoende openbare oplaadmogelijkheden te bieden. Verspreid door Nederland schieten vele honderden openbare laadpalen dan ook als paddenstoelen uit de grond om de toename van het aantal elektrische auto’s bij te benen.
In goede banen
De komst van deze laadpalen vraagt veel van onze infrastructuur. Antea Group helpt aannemers om de realisatie van alle benodigde laadpaalvoorzieningen in goede banen te leiden. Zo is projectleider Arjen Verhagen de afgelopen twee jaar nauw betrokken geweest bij een groot project in opdracht van BAM. Daarbij heeft Antea Group vanuit twee vestigingen – Heerenveen en Oosterhout – voor in totaal 340 laadpalen op ruim 100 verschillende locaties door heel Nederland (waaronder diverse filialen van Albert Heijn, Karwei en Gamma) de laadpaalvoorzieningen gerealiseerd.
Breed gespecialiseerd
“Bij Antea Group werken specialisten in een breed civieltechnisch spectrum. Daardoor kunnen we in projecten als deze een grote rol van betekenis spelen”, vertelt Arjen. “We verzorgen werktekeningen en stellen een werkdossier op voor de uitvoerder, maar plaatsen ook terreininrichting, zoals hekwerken en verkeersafzettingen, om een veilige werkomgeving te waarborgen. Verder doen we het grondwerk, leggen we kabels, plaatsen we fundaties en verzorgen we het straatwerk. Ook als er vlaggenmasten, reclame-uitingen, prullenbakken en andere terreininventaris moeten worden verplaatst, regelen wij dat.”
Kennis en kwaliteit
De realisatie van de laadpaalvoorzieningen maakt onderdeel uit van een jaarcontract dat BAM en Antea Group tot 2030 hebben afgesloten. “De samenwerking met BAM verloopt uitermate prettig”, merkt Arjen. “We kennen elkaar goed, zijn goed op elkaar ingespeeld en er lopen korte lijnen. BAM heeft heel bewust voor Antea Group gekozen, omdat onze kennis en kwaliteit het verschil maken. Plat gezegd: wij pakken ons werk in één keer goed aan, terwijl BAM met andere onderaannemers ook wel andere ervaringen had.”
Lokale kennis en betrokkenheid
Ook de kennis en betrokkenheid van Antea Group op lokaal niveau is een belangrijke meerwaarde voor BAM, weet Arjen. “Antea Group is in iedere provincie van Nederland actief en daardoor goed op de hoogte van lokale situaties. Bijkomend voordeel is dat we lokale onderaannemers goed kennen en weten met wie we goed kunnen samenwerken om het hoge kwaliteitsniveau dat we nastreven ook daadwerkelijk te halen. Dat zijn belangrijke argumenten, niet alleen voor BAM, maar ook voor andere opdrachtgevers voor wie we dit soort werkzaamheden uitvoeren, zoals bijvoorbeeld Shell, AECOM en Kloosterman.”
Bodemsaneringen
Last, but not least is BAM eveneens erg te spreken over de flexibiliteit waarmee Arjen en zijn team zijn omgegaan met onvoorziene omstandigheden. “Bij het aanleggen van de laadpaalvoorzieningen stuitten we soms op onverwachte bodemverontreinigingen. In die gevallen kwam het uitstekend van pas dat we als Antea Group gecertificeerd zijn voor de BRL 7000, waardoor we ook de bodems konden saneren. BAM heeft al met al een enorme variëteit aan werkzaamheden aan ons toevertrouwd en we kijken er samen positief op terug dat we alles naar tevredenheid hebben opgeleverd.”
Meer weten over dit project?
Neem dan contact met mij op.