De Zeelandbrug, een monumentaal icoon over de Oosterschelde. De brug is in 1965 gebouwd en was destijds met haar 5022 meter de langste brug in Europa en is dus inmiddels meer dan 50 jaar oud. De afgelopen jaren is de brug grondig gemoderniseerd. Maar hoe zorg je ervoor dat een druk gebruikt monument voldoet aan de huidige, strengere wet- en regelgeving voor beweegbare bruggen? George Bitter van Antea Group en Sybren Stelpstra van de provincie Zeeland bogen hun hoofd hierover.

Voldoen aan huidige regelgeving

“Bij de provincie bestond de behoefte om beide basculebruggen te voorzien van een moderne geregelde aandrijving en daarbij te gaan voldoen aan huidige regelgeving. Het probleem was dat er in de oorspronkelijke regelgeving onvoldoende rekening is gehouden met de dynamische effecten die in een bewegingswerk kunnen optreden. Dat was dus nog wel een puzzel,” aldus Stelpstra.

Aandrijving moderniseren

Bij de Zeelandbrug bleek gelukkig dat het bewegingswerk weliswaar verouderd was, maar geen overbelasting of overmatige slijtage vertoonde. Het bleek dus niet nodig om het complete mechanisme te vervangen. Met relatief kleine ingrepen kon een aanzienlijke reductie in de belastingen worden gevonden en de aandrijving worden gemoderniseerd. 

Duurzame oplossing

Bitter: “Door goed te kijken naar de eisen die vandaag de dag gesteld worden aan beweegbare bruggen en de mogelijkheden en onmogelijkheden van bestaande technieken is voorkomen dat componenten voortijdig vervangen zouden worden. Naast het gegeven dat hiermee voorkomen is dat onnodig uitgaven gedaan zouden worden, is dit ook een duurzame oplossing.“

De aandrijvingen van de basculebruggen van de Zeelandbrug kunnen zo de komende jaren weer probleemloos functioneren.