Het Nederlandse ingenieurs- en adviesbureau Antea Group staat in de top van bedrijven die aantoonbaar hun uitstoot door zakelijk reizen verminderen. Dat is de uitkomst van een wereldwijd onderzoek naar het reisgedrag van 322 organisaties. Voor Antea Group Nederland levert het een positie op in de hoogste categorie van de Travel Smart Ranking. Dit jaarlijkse onderzoek is een onafhankelijk initiatief van de Europese Federatie voor Transport & Milieu. 

Ambitieuze doelstelling CO₂-reductie

Marijke Frielink, Duurzaamheidsmanager bij Antea Group Nederland, is blij met de plaats in de groene A-categorie: “Wij zijn al jaren bezig om de CO2 uitstoot door onze bedrijfsvoering te verminderen. Dan heb je het over maatregelen op onze kantoren en het gebruik van machines en materieel bij projecten. Maar ook over onze reisfootprint. We hebben hoge ambities en die maken we waar. Mooi om dat bevestigd te zien in deze Travel Smart Ranking.”

Katalysator voor duurzame verandering

Van de dertien bedrijven die de ranglijst aanvoeren, is Antea Group Nederland een van de twee ingenieursbureaus in de A-klasse. Volgens Frielink kunnen ingenieurs een belangrijke bijdrage leveren aan een duurzame wereld: “Antea Group adviseert overheden en bedrijfsleven onder meer bij het verduurzamen van hun organisatie. Daardoor kunnen we op veel plekken achter de schermen én over de grenzen van sectoren kijken. Vanuit die positie kunnen we een katalysator zijn voor duurzame verandering.”

Voorbeeldfunctie ingenieursbureaus

Goed voorbeeld doet volgen. Voor de ruim 1500 medewerkers van Antea Group Nederland geldt een duidelijke regel voor reizen over grote afstand: wat met de trein kan, gebeurt ook met de trein. Er wordt dan niet gevlogen. Door deels thuiswerken is het aantal gemaakte reiskilometers blijvend verminderd. “Met dit alles verkleinen we onze reisfootprint. Waar we voor een reductie van 33% gingen, hebben we inmiddels circa 37% behaald1. Verder zetten we in op het zo snel mogelijk volledig elektrisch maken van ons wagenpark,” legt Frielink uit.

Blauwdruk voor Duurzaamheid

Bij Antea Group is duurzaamheid al jaren een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. In het nieuwe Plan Blauwdruk dat dit jaar gestart is, neemt het thema Duurzaamheid een prominente plek in naast de onderwerpen Digitalisering, Klant en Samen. “Onze ambities blijven onverminderd hoog,” besluit Frielink, “In 2026 willen wij een CO2 neutrale bedrijfsvoering hebben. Daarvoor optimaliseren we onze werkomgeving, gaan we nieuwe samenwerkingen aan en blijven we duurzaam reizen.”

De genoemde percentage is gewijzigd ten opzichte van eerdere publicaties door een nauwkeurigere rekenmethode.