Een buitengewone infra-klus op het bedrijventerrein in Eemshaven. Het spoor en enkele wissels waren aan het einde van hun levensduur. Naast vernieuwing aan het spoor moest ook een herinrichting plaatsvinden waardoor er meer capaciteit beschikbaar komt om goederenwagons te laden of te lossen. Dit alles liefst vóór het einde van het jaar. Gezien de korte doorlooptijd tussen aanbesteding en realisatie moest er snel geschakeld worden. Antea Group heeft met de betrokken partijen digitaal ‘om tafel gezeten’ om aan de wensen en eisen te voldoen van het contract, de aannemer, de klant en de gebruikers.

Spoor met asfalt

Op bedrijventerrein Eemshaven heeft een herinrichting plaatsgevonden. Hierdoor moest naast het spoor ook het vrachtverkeer kunnen kruisen. Omdat dit deel van het spoor achter een hek niet openbaar toegankelijk is, kan alleen het bedrijf zelf het spoor en de naastgelegen weg gebruiken. Spoor en asfalt hebben verschillende voorschriften en het is dan ook de uitdaging om een passende ontwerpoplossing aan te dragen. Antea Group heeft voor zowel het spoor als voor het asfalt een uitvoeringsontwerp opgesteld en rekening gehouden met de bestaande hemelwaterafvoer. Een mooie samenwerking tussen verschillende vakdisciplines en organisaties.
 

Hergebruik wissels, dwarsliggers en spoorstaven

In het kader van duurzaamheid en de korte doorlooptijd heeft de aannemer vanuit andere projecten vrijgekomen wissels, dwarsliggers en spoorstaven toegepast. De vrijgekomen materialen vanuit het hoofdspoor krijgen na een upgrade een ‘tweede leven’ op een goederenspoor. Omdat de wissels in het noorden van het land vrijkwamen, is ook CO₂ bespaard op het transport.

Extra veiligheid

Voor de extra veiligheid zijn nabij de wissels aanrijdbeugels toegepast voor vrachtverkeer. Zo hoeven ze niet meer over wissels te rijden en worden gevaarlijk situaties voorkomen. Met het eindresultaat kan de gebruiker van het spoor nog jarenlang vooruit!