‘Onder hoge druk wordt alles vloeibaar’. In de Groninger Eemshaven gaat deze uitdrukking zeker op. In zes maanden tijd werd hier een drijvende LNG-terminal gerealiseerd. ‘Het laat zien dat je in crisistijd het onmogelijke toch mogelijk kunt maken’, stellen Karel Stijkel en Erich Jurdik van Gasunie. Met René Sloof (projectmanager veiligheid bij Antea Group) blikken ze terug op een uitzonderlijk project in een uitzonderlijke tijd.
Terug naar februari 2022: ‘de dag dat dit project feitelijk werd opgestart’, vertelt Erich Jurdik (projectdirecteur EemsEnergyTerminal). Vrijwel meteen nadat Rusland Oekraïne binnenvalt, gaat Gasunie - in opdracht van het Ministerie van Klimaat en Energie – aan de slag met een plan om de Nederlandse importcapaciteit van LNG zo snel mogelijk te vergroten. Doel: minder afhankelijk worden van Russisch gas. Jurdik: ‘In een paar dagen tijd ga je op zoek naar oplossingen: hoe ga je dit realiseren en welke plek is hiervoor het meest geschikt?
Deze installatie hervergast het vloeibare LNG dat wordt aangevoerd en brengt het in op het gasleidingnetwerk. Hiermee kunnen wij acht miljard kuub aardgas extra importeren.
Erich Jurdik
Projectdirecteur EemsEnergyTerminal
Veiligheid voor mens en milieu stond vanaf het eerste moment voorop.
Karel Stijkel (Gasunie) en René Sloof (Antea Group)