Binnen het BST4- raamcontract werkt Antea Group in opdracht van ProRail aan tientallen stationsprojecten. “We hebben inmiddels de helft van alle 397 stations in Nederland wel een keer aangeraakt,” vertelt Maarten Klont, contractmanager bij Antea Group. “Dat zegt alles over de veelzijdigheid van dit werk én het vertrouwen dat we hebben opgebouwd.” 

Van fietsenstalling tot station

De projecten binnen het BST4-raamcontract lopen sterk uiteen. Soms gaat het om kleine ingrepen, zoals extra fietsparkeerplekken of de vervanging van omroep- en camerasystemen. Andere keren om grotere opgaven: denk aan de volledige herinrichting van perrons, gebouwen en stationspleinen. “Je werkt aan techniek, veiligheid, comfort en beleving: allemaal binnen de beperkte ruimte die een station meestal biedt.” 

Den Helder Zuid: van herstel naar herontwerp

Eén van de opvallendste projecten binnen het raamcontract is Den Helder Zuid, ooit een van de laagst gewaardeerde stations in ons land. “De oorspronkelijke vraag was vrij bescheiden: herstel van de perrons,” vertelt Klont. “Maar gaandeweg groeide de ambitie. Het station vroeg niet alleen om technisch onderhoud, maar ook om een frisse uitstraling en een betere beleving voor reizigers.” 

In elke fase betrokken

Samen met architectenbureau CB5 pakten we dit vraagstuk integraal aan: van inventarisatie en variantenstudie tot ontwerp, aanbesteding en uitvoeringsbegeleiding. “Bijzonder is dat we in elke fase betrokken waren,” zegt Klont. “Dankzij nieuwe perrons, wachtruimtes en nieuw meubilair veranderde het station van een vergeten halte naar een modern, toegankelijk en comfortabel OV-knooppunt. Dat maakt trots: voor onszelf, voor ProRail en voor de stad.” 

Strijp-S: waar stad en spoor elkaar raken

Een ander voorbeeld is station Strijp-S in Eindhoven. Hier werkten we aan de technische vernieuwing van het station, midden in een gebied dat volop in ontwikkeling is. “Bij Strijp-S komen stedelijke vernieuwing en spoorse techniek samen,” vertelt Klont. “Sporen vormen vaak een barrière in de stad, hier krijgen we de kans die te doorbreken en wijken te verbinden. Dat lukt alleen als je alle disciplines in huis hebt: van railontwerp tot energietransitie, van proces tot architectuur.” 

Samen ontdekken en verbinden

De kracht van het raamcontract BST4 zit in de combinatie van techniek, proces en omgeving. “Het vraagt om mensen die nieuwsgierig zijn, die uiteenlopende belangen begrijpen én kunnen verbinden,” zegt Klont. “We weten niet altijd precies wat er aan het begin van een project nodig is. Samen met ProRail en stakeholders ontdek je dat gaandeweg. En waar we kunnen optimaliseren, doen we dat: gemeenschapsgeld moet je zorgvuldig besteden.” 

Slimmer en efficiënter werken

In elk project zoeken we naar manieren om slimmer te werken. Onder meer met eigen tools voor inspectie, variantenafweging en fasering én door processen helder te organiseren. “We willen projecten goed én efficiënt uitvoeren,” zegt Klont. “Daarom investeren we in werkwijzen die tijd besparen en kwaliteit borgen. Ook brengen we met ProRail duurzaamheid, (een belangrijk aspect in het BST-raamcontract) stap-voor-stap, van ambitie naar praktijk.” 

Iets nalaten dat werkt

Elk stationsproject vraagt om kennis van spoor en stationsomgevingen, maar net zo goed van ruimtelijke ontwikkelingen en het verbinden van belangen. “Stations en het spoor zijn dynamisch,” zegt Maarten Klont. “Dit is het moment om ze opnieuw in te richten naar hoe we nu leven én vooruit te kijken naar de komende twintig jaar. Dat is misschien wel het mooiste van dit werk: samen ontdekken, verbeteren en iets nalaten dat echt werkt.”