Met de TunnelAlliantie maakt ProRail de aanleg van spooronderdoorgangen voorspelbaarder, sneller en betaalbaarder. Als erkend partner ondersteunt Antea Group lokale overheden bij de voorbereiding van tunnelprojecten. Van de N631 in Noord-Brabant tot de Boerhaavelaan in Schiedam: wij leveren complete overdrachtsdossiers met uitvoerbare plannen én zorgen voor draagvlak bij alle betrokken partijen.
TunnelAlliantie: sneller en slimmer bouwen
De TunnelAlliantie is een samenwerking tussen ProRail en een vaste groep aannemers. Door standaardisatie van procedures, ontwerpen en contracten worden doorlooptijden korter, kosten beheersbaar en kwaliteit voorspelbaar. Met hulp van een erkend ingenieursbureau zoals Antea Group stelt de initiatiefnemer een overdrachtsdossier op. ProRail toetst dit en contracteert vervolgens een aannemer voor de realisatie van de onderdoorgang.
Het overdrachtsdossier als sleutelstuk
Die zorgvuldige aanpak is nodig, want een onderdoorgang leg je niet zomaar aan, benadrukt Wouter Schreuder, senior adviseur bij Antea Group. “Conditionering, belangen, technische eisen en buitendienststellingen: alles moet vooraf kloppen.” Daarom vraagt ProRail initiatiefnemers om een overdrachtsdossier op te stellen, met 25 producten variërend van onderzoeken, ontwerpen tot ramingen. Dit dossier vormt de basis waarop ProRail besluit een onderdoorgang te realiseren.
Onderdoorgangen en de rol van Antea Group
Als erkend ProRail-partner weet Antea Group niet alleen welke eisen en spelregels hiervoor gelden. We kennen ook de belangen: “Gemeenten en provincies willen een optimale oplossing voor hun verkeersprobleem, terwijl ProRail kritisch kijkt naar spoorwegveiligheid en uitvoeringsrisico’s. Wij begrijpen beide talen,” vertelt Schreuder. “We brengen partijen samen waarbij we begrip en draagvlak creëren én tot een haalbaar plan komen.”

Voorbeeld N631: van impasse naar plan
Een treffend voorbeeld is de onderdoorgang bij de N631 tussen Oosterhout en Rijen. Na de verkenningsfase veranderden de uitgangspunten bij diverse stakeholders, ook kwamen er nieuwe inzichten uit de onderzoeken. “Stap één was om opnieuw overzicht creëren,” vertelt Wouter Schreuder. “Welke eisen en wensen zijn er? Welke varianten passen daarbij? En welke voorkeursvariant is haalbaar? Dat legde de basis voor een gezamenlijk plan.”
Faseringsplan
De fasering bleek eveneens een belangrijke sleutel tot succes. Verschillende aannemers moesten gaan werken voor zowel de provincie als ProRail, met uiteenlopende taken. Antea Group ontwierp een planning in tien bouwstappen. Daarin stond wie welk werk moet gaan uitvoeren, in welke volgorde en met welke aannemer. “Iedereen wist precies wat er moest gebeuren en wanneer,” aldus Schreuder. “Zo ontstond overzicht, duidelijkheid en draagvlak in een complex project.”
Van overdrachtsdossier naar aanbesteding
De Provincie en ProRail namen dit faseringplan letterlijk over in de uitvoering. “Gaaf om te zien dat wat je bedacht hebt op papier, buiten exact zo uitgevoerd wordt.” De inbreng van Antea Group bij de N631 beviel ProRail zo goed dat Antea Group gevraagd werd om ook het aanbestedingsdossier te verzorgen. Schreuder: “Het laat zien dat onze aanpak niet alleen een project vlot trekt, maar ook doorwerkt in de kwaliteit van de vervolgfases. Een bewijs van vertrouwen en vakmanschap.”
Case Boerhaavelaan Schiedam: structuur aanbrengen
In Schiedam speelde Antea Group eveneens een cruciale rol in de voorbereiding van de gebiedsontwikkeling Schieveste. De gemeente had een overdrachtsdossier samengesteld met partijen zonder ervaring met de TunnelAlliantie. ProRail adviseerde daarom om ons in te schakelen. Wij brachten structuur, controleerden de producten, losten tegenstrijdigheden op en vulden de ontbrekende spoorse kennis aan.
Compleet en gedragen overdrachtsdossier
“Zo groeide er vertrouwen tussen de gemeente en ProRail,” vertelt Schreuder. “Het resultaat was een compleet en gedragen overdrachtsdossier.” Ook hier kwam een vervolgvraag uit: Antea Group verzorgde voor ProRail het aanbestedingsdossier en begeleidde de aanbesteding. Daarmee werd de aanpak niet alleen hersteld, maar ook geborgd voor de volgende fase.
Alle kennis in huis
Een goed overdrachtsdossier vraagt om brede expertise: van conditionerende onderzoeken en verkeerssimulaties tot ontwerp van wegen, kunstwerken en spoor. Ook bouwfaseringen, kosten en contractering horen erbij. Antea Group heeft dit allemaal onder één dak. “We schakelen snel, overzien alle raakvlakken en zorgen dat elk product aantoonbaar voldoet,” zegt Schreuder.
Voor initiatiefnemers en ProRail betekent dit één aanspreekpunt dat het hele proces beheerst en begeleidt. Zo ontstaat structuur, draagvlak en voortgang. Het resultaat? Veilige spooronderdoorgangen die de bereikbaarheid van steden en regio’s verbeteren: nu én in de toekomst.
Benieuwd hoe wij jouw tunnelproject vooruit helpen?
Onze specialisten vertellen je graag meer.
