Met automatische schadebeeldherkenning heeft Antea Group een baanbrekende en prijswinnende innovatie in huis. Senior adviseur Rendel Verkijk heeft er al de nodige ervaring mee opgedaan en is erg enthousiast. “Deze technologie helpt ons om kunstwerken veiliger, sneller, beter én efficiënter te inspecteren”, vertelt Rendel. Hij was als projectleider betrokken bij de inspectie van één van de pilotprojecten voor deze innovatie: de Muiderspoorbrug.

Publieksprijs De Vernufteling

“Automatische schadebeeldherkenning herkent volledig automatisch schades aan beton, staal en metselwerk”, legt Rendel uit. “Tijdens de inspectie van kunstwerken levert dat veel winst op, onder andere op het gebied van veiligheid, snelheid en kwaliteit. Niet voor niets hebben we met deze innovatie dan ook al meerdere prijzen gewonnen, zoals de publieksprijs van De Vernufteling en de Antea Group Innovation Award.”

Inspecties voor ProRail

Eén van de pilotprojecten waarbij automatische schadebeeldherkenning is ingezet, is de inspectie van de Muiderspoorbrug. Deze inspectie is onderdeel van het raamcontract tussen ProRail en Antea Group. “In het kader van de vervangingsopgave voert ProRail regelmatig inspecties uit om de toestand van hun kunstwerken te monitoren. Sinds 2016 ondersteunen we ProRail hierin. Door de jaren heen is er een diepgaande relatie ontstaan en naarmate zo’n relatie zich verdiept, zie je dat opdrachtgevers sneller bereid zijn om te investeren in pilots waarin we innovaties gebruiken”, merkt Rendel.

Kwalitatief betere inspecties

Opdrachtgevers hebben zelf ook belang bij technologische innovatie, weet Rendel uit ervaring. “We staan voor een grote vervangingsopgave die ons soms voor flinke uitdagingen zet. We willen natuurlijk allemaal minder verkeershinder, maar ook een goede toegankelijkheid. De inzet van technologische innovaties helpt om die uitdagingen het hoofd te bieden én om de kwaliteit van de inspecties te waarborgen en zelfs te verbeteren. Zomaar een voorbeeld is het gebruik van drones: daarmee kunnen we onderdelen van kunstwerken in beeld brengen die we met een visuele inspectie niet of nauwelijks kunnen bereiken.”

20.000 foto's

Met behulp van drones zijn er uiteindelijk zo’n 20.000 foto’s van de Muiderspoorbrug gemaakt. “Op basis van deze foto’s hebben we een 3D-model van de brug gecreëerd”, blikt Rendel terug. “Vervolgens hebben we op dat 3D-model de automatische schadebeeldherkenning uitgevoerd. Dankzij deze technologie wisten we in een mum van tijd op welke plekken de brug kampte met schades en waar herstelwerkzaamheden nodig waren. Met een visuele inspectie hebben we de nauwkeurigheid van de metingen – en daarmee de betrouwbaarheid van de uitkomsten – vastgesteld.”

Vliegen vlakbij Schiphol

De drone-inspecties bij de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal vergden wel wat voorbereiding, herinnert Rendel zich. “Het voordeel van een drone-inspectie is dat we de vaarweg niet hoefden af te sluiten, maar omdat de Muiderspoorbrug onder de rook van Schiphol ligt, konden we niet zomaar op ieder willekeurig moment met een drone vliegen. Dit soort factoren maakt dat je zo’n drone-inspectie goed moet voorbereiden. Gelukkig beschikken we bij Antea Group over veel expertise om deze voorbereidingen op een goede manier aan te vliegen, zodat projecten geen vertraging oplopen.”

Heel gericht adviseren

De inspectie van de Muiderspoorbrug leverde Rendel en zijn team veel waardevolle inzichten op. “Eén van de mooie eigenschappen van een drone is dat je er verschillende soorten camera’s op kunt plaatsen. Zo hebben we bijvoorbeeld ook geïnspecteerd met een hittecamera. Daarmee kun je precies zien hoe dik de verflaag op een kunstwerk nog is. Waar de verflaag dunner is, zal eerder vervolgschade optreden. Dat is allemaal informatie die ons helpt om onze opdrachtgevers heel gericht te adviseren.”

Meedenken in verdiepende vraagstukken

De grote hoeveelheid informatie die door de inzet van technologische innovaties wordt gewonnen, blijft ook bij opdrachtgevers niet onopgemerkt. “De norminspectie levert vaak verdiepende vraagstukken op. Dat onze opdrachtgevers vragen of we daarin ook kunnen meedenken en adviseren, is voor mij steeds weer een bevestiging dat ons werk echt van betekenis is voor onze opdrachtgevers”, concludeert Rendel.