Nederland maakt vaart met het veilig maken van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Antea Group ondersteunt ProRail sinds 2019 bij dit programma en werkte mee aan tientallen oplossingen. In het Groningse Foxhol laten twee projecten zien hoe slim ontwerp en nauwe samenwerking zorgen voor meer veiligheid, maar ook voor behoud van recreatie en natuurwaarden. 

NABO’s aanpakken in heel Nederland

In 2019 telde Nederland nog ruim driehonderd onbeveiligde spoorwegover-gangen. Vaak gelegen in buitengebieden en slechts gemarkeerd met een Andreaskruis, waren ze niet bepaald veilig. Daarom startte ProRail het NABO-programma. Doel: alle resterende overwegen sluiten of ombouwen. Antea Group is vanaf het begin partner en werkte aan zo’n zestig NABO-projecten. “En elk daarvan is maatwerk,” benadrukt Björn Heijmer, senior adviseur Rail.

Samenwerken als partners

Het succes van het NABO-programma zit in samenwerking. ProRail bewaakt het proces waarin stakeholders hun belangen inbrengen en werkt dit uit tot een gedragen oplossing. Antea Group verbindt deze werelden met ontwerp, onderzoeken en spoorse kennis. “We zitten altijd naast ProRail aan tafel, niet ertegenover,” zegt Heijmer. “Maar we kennen óók de uitdagingen van stakeholders zoals gemeenten, agrariërs en natuurbeheerders. Dat helpt om tot haalbare oplossingen te komen.” 

Foxhol: twee overgangen, twee oplossingen

Die samenwerking komt mooi tot uiting in Foxhol, ten oosten van de stad Groningen. Hier lagen twee particuliere NABO’s: het Molenpad en het Polderpad. Beide kruisingen waren onveilig en moesten verdwijnen. In overleg met ProRail, de gemeente Midden-Groningen en het Groninger Landschap ontstonden twee maatwerkoplossingen: het Molenpad wordt afgesloten en het Polderpad krijgt een houten trapbrug voor wandelaars en vogelaars.

Onze rol en expertise

Voor beide oplossingen in Foxhol voerde Antea Group de conditionerende onderzoeken uit: inmeting, geotechnisch, kabels en leidingen van ProRail en derden en bodem. Ook verzorgden we het ontwerp van de trapbrug en adviseerden over de locatiekeuze. “Onze kracht zit in de breedte,” zegt Björn Heijmer. “We hebben alle specialisten in huis, schakelen hierdoor snel en werken integraal. Voor opdrachtgevers en stakeholders geeft dat overzicht én vertrouwen.” 

Een eigen ‘fabriekje’ voor NABO’s

Omdat elk NABO-project maatwerk vraagt, maar wel dezelfde stappen doorloopt, richtte Antea Group intern een vast team in. “Met strakke processen, formats en duidelijke werkpakketten zorgen we dat elke vraag snel en goed wordt opgepakt. We hebben ons eigen fabriekje opgezet,” aldus Heijmer. “Daardoor zit altijd de juiste kennis aan tafel en leveren we constante kwaliteit.”  

Meer dan techniek alleen

Elk NABO-project draait niet alleen om techniek, maar ook om belangen afwegen. In Foxhol ging het onder meer om veiligheid, natuurwaarden en recreatie. In andere projecten spelen de bereikbaarheid van agrariërs of ruiterpaden een rol. “Elke NABO heeft zijn eigen verhaal,” zegt Björn Heijmer. “Door goed te luisteren naar stakeholders en oplossingsgericht te werken, kom je tot maatregelen die door iedereen worden gedragen.” 

Stap voor stap veiliger spoor

Inmiddels zijn tientallen NABO’s opgeheven of omgebouwd en de teller loopt verder op. Doel is dat in 2027 alle NABO-oplossingen in uitvoering zijn. Heijmer: “In plaatsen als Heiloo en Twello werken we inmiddels aan de laatste grote NABO-trajecten. Zo hebben we, samen met ProRail en lokale partners, de afgelopen jaren een hele mooie bijdrage geleverd aan een bereikbaar én veilig Nederland.”