Bedrijven die hun CO₂-uitstoot willen terugdringen, leggen de lat vaak op 2030 of zelfs 2050. Dat leidt tot vage plannen zonder directe actie. Een scherper doel dichterbij zorgt voor concrete resultaten en daadwerkelijke verduurzaming van de bedrijfsvoering.
De klok tikt door en het terugdringen van uitstoot vraagt om concrete verduurzaming. Uitstel betekent vaak afstel. Voor wie écht impact wil maken, is een ambitieuze deadline essentieel. “Wij hebben de lat gelegd op 2026, ik wil graag een CO₂-neutrale bedrijfsvoering hebben in 2026”, stelt Tanja Lendzion. Als CEO van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group koos ze bewust voor een korte tijdshorizon. Het bureau is gecertificeerd op de hoogste trede van de CO₂-Prestatieladder en volgt de Science Based Targets-aanpak. “Je kunt wel zeggen dat we dit in 2030 of zelfs 2050 willen bereiken, maar dat is nog best ver weg. Dan vervaagt het en komen er geen concrete plannen", licht ze toe. Een voorbeeld hiervan is om 30% duurzame producten en diensten aan te bieden.
Praktische mobiliteitsaanpak
Het leasewagenpark is voor 89% geëlektrificeerd. Business Support werkt aan een papierloos kantoor. Voor buitenwerkzaamheden is de eerste elektrische shovel aangeschaft en wordt geexperimenteerd met elektrische busjes. Voor Europese reizen geldt: wat met de trein kan, gebeurt ook met de trein. Dit leverde een hoge score op in de internationale Travel Smart Ranking, waarbij het bedrijf is aangemerkt als een van de zeven 'frontrunner companies'.
Een belangrijke stap is de verhuizing naar een nieuw stationslocatie in Almere: “Collega’s die met de trein naar Almere gaan, hebben van het huidige kantoor tot het station 35 minuten nodig,” vertelt Lendzion. Dit wordt straks 5 minuten lopen. Dat maakt duurzamer reizen aantrekkelijker.
Balans in thuiswerken
Het thuiswerkbeleid helpt eveneens bij het verminderen van reisbewegingen. Medewerkers mogen drie dagen thuiswerken, maar worden gevraagd twee dagen naar kantoor te komen. "Die twee dagen worden besteed aan het team. Dan organiseren we teammeetings, lunchen we samen of doen we iets leuks met elkaar", aldus Lendzion. De werkwijze wordt ook toegepast in het advies aan klanten.
Het bedrijf heeft een duurzaamheidsfonds opgericht dat standaard in offertes wordt genoemd."Voor elk gewerkt uur leggen we een bedrag aan de kant. Medewerkers kiezen welke opdrachtgever iets uit het fonds krijgt", legt Lendzion uit. "Daarnaast reiken we tot 2030 jaarlijks een Duurzaamheid Award uit aan organisaties die op het gebied van duurzaamheid een voorbeeldfunctie vervullen, als inspiratie voor andere opdrachtgevers."
Eigen testomgeving
Het bedrijf kocht drie jaar geleden een eigen bos aan. Het dient als experimenteerruimte voor biodiversiteit en CO2-opslag."Het bos was vroeger een productiebos. Daarvan hebben we gezegd, daar gaan we mee stoppen. Het wordt teruggegeevn aan de natuur", legt ze uit.
Het bedrijf werkt aan zeven Sustainable Development Goals, met tastbare acties en CO2-reductie als rode draad."De aarde rest zich wel zonder ons, maar wij redden het niet zonder die aarde. Iedereen denkt dat we het vioor de aarde doen, maar we doen het voor onszelf."
Lees meer:
Voor meer informatie
