In de zomer van 2018 werd Station Noord geopend, één van de stations in de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Een plek waar elke dag veertigduizend reizigers bij elkaar komen, waar tientallen metro’s en bussen halteren. Een locatie waar brandveiligheid topprioriteit is. Maar hoe is dit geregeld en wat kwam daarbij kijken? Senior adviseur brandveiligheid Albert Werkman van Antea Group neemt ons mee in een enorme puzzel die meerdere keren gelegd moest worden.

Een enorme legpuzzel

Werkman: ‘Jarenlang hebben diverse adviesbureaus en de architect gesleuteld aan het ontwerp van Station Noord en het naastgelegen busstation. Het ontwerp dat er lag, was al eerder vergund, maar zoals je vaak ziet, wordt zo’n ontwerp door de tijd ingehaald.’ Zo kwamen er gaandeweg de jaren nieuwe uitgangspunten bij in het ontwerp. Dit betekende dat Werkman en zijn collega’s een enorme bak aan informatie op hun bureau kregen: tientallen ontwerpen, deelontwerpen, rapporten, onderzoeken en analyses.

‘Een hele gefragmenteerde puzzel’, legt Werkman uit: ‘We wisten dat we een groot deel van de oude puzzelstukjes konden hergebruiken. Maar er was ook een deel dat misschien niet meer relevant was. Wat betekende een extra roltrapgat in de perronvide voor de rook- en brandontwikkeling? En hoe gingen we aantonen dat de centrale ontvangstruimte én de onderliggende fietsenkelder als één brandcompartiment uitgevoerd konden worden, dat toch gelijkwaardige brandveiligheid bood? We hebben al die puzzelstukjes opnieuw tegen het licht gehouden en naast elkaar gelegd. Waar nodig hebben we onderdelen opnieuw berekend en gevalideerd zodat alles weer in het grote geheel paste.’ 

Goede brandveiligheid is veel meer dan een rekensom. 


Albert Werkman
Senior adviseur SAVE

Brandcompartimentering

Van al die puzzelstukjes bleken een paar cruciaal. Eén daarvan was de brandcompartimentering in het stationsgebouw. Werkman: ‘Station Noord kent met de passage, de verdeelhal en de perrons drie niveaus. Deze worden als één ongedeeld brandcompartiment uitgevoerd. Dit is een ruimte van 5600 vierkante meter met stalen overkapping. Volgens het bouwbesluit mag je brandcompartimenten van maximaal 1000 vierkante meter bouwen.

’Een groter compartiment bouwen kan, maar je moet dan wel aantonen dat je voor een gelijkwaardige brandveiligheid zorgt. Omdat er in dit halontwerp meerdere wijzigingen waren aangebracht, hebben we die onderbouwing nog eens tegen het licht gehouden. Bijvoorbeeld om te bekijken of er nieuwe brand- rooksimulaties nodig waren.’

Foto's: Jannes Linders