Ga naar hoofdinhoud
Lokale Verkeersmonitor
Logo Antea Group - No text - Angled - Transparent

Lokale Verkeersmonitor

Heb je vragen?

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Als wegbeheerder sta je met de Omgevingswet voor de uitdaging om verkeersintensiteit en geluidsemissies gedetailleerd in beeld te brengen. Met de Lokale Verkeersmonitor beschik je over een gevalideerde oplossing die je dit inzicht biedt: van hoofdweg tot woonstraat. Hiermee voldoe je aan de BasisGeluidEmissie (BGE) én behandel je verkeerskundige vraagstukken vele malen effectiever.

Voldoen aan de BasisGeluidEmissie

Vanaf 2026 verplicht de Omgevingswet wegbeheerders om elke vijf jaar te monitoren hoeveel geluid hun wegen produceren. Dit geldt ook voor lokale wegen met meer dan 2.500 motorvoertuigen per etmaal. Als uit monitoring blijkt dat de BasisGeluidEmissie (BGE) met 1,5 dB of meer wordt overschreden, moet je geluidsbeperkende maatregelen afwegen. Betrouwbaar en gedetailleerd verkeersinzicht is daarom cruciaal. In de praktijk brengt dat uitdagingen met zich mee. 

  • Diverse bronnen: verkeersgegevens komen uit uiteenlopende bronnen met elk hun beperkingen.
  • Handmatige tellingen: alle relevante wegen tellen is duur en beperkt zich tot specifieke locaties en tijdstippen.
  • Onbetrouwbare modellen: Floating Car Data is niet betrouwbaar op wegen met weinig verkeer.
  • Te grove verkeersmodellen: kleine lokale wegen worden vaak onvoldoende meegenomen.

Lokale Verkeersmonitor: databronnen combineren

Zonder betrouwbaar en gedetailleerd inzicht loop je het risico om onterecht geluidsbeperkende maatregelen te moeten overwegen. Daarnaast benadrukt het RIVM na onderzoek dat er verschillende databronnen nodig zijn om het detailniveau van de BGE te halen. Dat is wat de Lokale Verkeersmonitor voor je doet. De monitor combineert lokale verkeersmodellen, telpunten, Floating Car Data en andere databronnen in één gevalideerde dataset. 

Optimaal voldoen aan de BGE

Deze geïntegreerde aanpak zorgt voor een fijnmazig en betrouwbaar beeld van verkeersintensiteiten en geluidbelasting – inclusief de kleinere wegen die in de standaardmodellen vaak ontbreken. Deze oplossing zorgt bovendien voor een nauwkeurige toedeling van verkeer per straatsegment, zodat intensiteiten realistischer worden weergegeven. Hiermee voldoe je optimaal aan de eisen en het gevraagde detailniveau van de BasisGeluidEmissie. 

Whitepaper Verplicht geluidbelasting monitoren - Verkeerskundig plan van aanpak gevraagd

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

De Lokale Verkeersmonitor scheelt ons enorm veel werk. Het versnelt het proces van verkeerskundigen om input te krijgen voor geluidsberekeningen.


Miranca Seehöfer
Beleidsmedewerker verkeersmodel, gemeente Den Haag

Gevalideerd en betrouwbaar

Validatieonderzoek van de gemeente Den Haag toont aan dat de Lokale Verkeersmonitor betrouwbare verkeersintensiteiten levert, ook voor de kleinere wegen. Daarnaast zorgt deze aanpak voor duidelijk herleidbare uitkomsten omdat verschillende bronnen zijn samengevoegd in één overzicht. Op hoofdwegen kan de monitor de verkeersintensiteiten van het lokale verkeersmodel gebruiken: de verkeersintensiteiten van de monitor zijn dan consistent aan het lokale verkeersmodel.

Veelzijdige inzet voor beleid en beheer

Dankzij de combinatie van databronnen kun je met de Lokale Verkeersmonitor ook andere beleids- en beheervraagstukken sneller en effectiever aanpakken. Zo is de monitor uit te breiden met data over vracht- en bouwverkeer, verkeersveiligheid en assetmanagement. Ook integraties met systemen zoals GBI zijn realiseerbaar. De monitor past zich hiermee eenvoudig aan jouw beleidsvragen aan: van assetmanagement tot verkeersveiligheid. 

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie
Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Ervaringen uit Den Haag en Rotterdam

Gemeenten zoals Den Haag en Rotterdam passen de Lokale Verkeersmonitor met succes toe. Volgens de gemeente Den Haag versnelt de tool het proces van geluidsberekeningen én biedt het consistente en betrouwbare gegevens voor verkeerskundige en akoestische vragen. Hiermee biedt de monitor een stevige basis voor besluitvorming én verlaagt het de werkdruk. 

Start op tijd en voldoe in 2026 aan de BGE

Om te voldoen aan de BGE, is het belangrijk om op tijd te beginnen. Het basisjaar van de monitoring moet uiterlijk 2026 zijn. Goed om te weten dat de Lokale Verkeersmonitor je hiermee op weg helpt. Meer weten? Neem contact op met onze experts en ontdek hoe we jouw situatie optimaal kunnen ondersteunen.

Meer informatie over wat de Lokale Verkeersmonitor voor jouw werk kan betekenen?

Velden met een * zijn verplicht.

Benieuwd hoe wij met jouw gegevens omgaan? Dit lees je in onze privacyverklaring

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Gemeenten en wegbeheerders: voldoen aan de BasisGeluidEmissie

Vanaf 2026 verplicht de Omgevingswet wegbeheerders om elke vijf jaar te monitoren hoeveel geluid hun wegen produceren. Dit geldt ook voor lokale wegen met meer dan 2.500 motorvoertuigen per etmaal. Blijkt uit monitoring dat de BasisGeluidEmissie met 1,5 dB of meer wordt overschreden? Dan moet je geluidsbeperkende maatregelen afwegen. Betrouwbaar en gedetailleerd verkeersinzicht is daarom cruciaal. In de praktijk brengt dat uitdagingen met zich mee. De Lokale Verkeersmonitor vormt een betrouwbare bron om je BasisGeluidEmissie op te baseren.

Lokale Verkeersmonitor voor gemeenten en wegbeheerders
Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Verkeerskundigen en beleidsadviseurs: veelzijdige inzet voor beleid en beheer

De Lokale Verkeersmonitor biedt de mogelijkheid om snel een verkeerskundige scenario-analyse uit te voeren. Wijzigt de verkeerscirculatie in een gebied?  Meestal zijn regionale verkeersmodellen dan te grof om hierop antwoord te geven. De Lokale Verkeersmonitor geeft wel een verfijnd inzicht. Dat helpt om de impact van verkeerskundige maatregelen beter te onderbouwen en uit te leggen naar de omgeving.

Lokale Verkeersmonitor voor verkeerskundigen en beleidsadviseurs
Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Projectontwikkelaars en aannemers: toepassing in complexe bouwprojecten

Vaak vinden tegelijkertijd veel projecten plaats in een (stedelijk) gebied. Bijvoorbeeld woningbouw, herinrichting van een gebied en onderhoud aan riolering dat allemaal in dezelfde periode plaatsvindt. Dit heeft impact op de beschikbaarheid van het verkeersnetwerk en de belasting daarop van regulier en projectgebonden verkeer.

De Lokale Verkeersmonitor wordt toegepast in het raakvlakmanagement bij complexe bouwprojecten. Zo maken we inzichtelijk welke uitdagingen er op een gebied afkomen in een tijdelijke situatie én hoe negatieve effecten gemitigeerd kunnen worden.

Lokale Verkeersmonitor voor projectontwikkelaars en aannemers

Meer weten over deze dienst?

Neem contact met ons op.