Ga naar hoofdinhoud
Lokale Verkeersmonitor
Logo Antea Group - No text - Angled - Transparent

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Als wegbeheerder sta je met de Omgevingswet voor de uitdaging om verkeersintensiteit en geluidsemissies gedetailleerd in beeld te brengen. Met de Lokale Verkeersmonitor beschik je over een gevalideerde oplossing die je dit inzicht biedt: van hoofdweg tot woonstraat. Hiermee voldoe je aan de BasisGeluidEmissie (BGE) én behandel je verkeerskundige vraagstukken vele malen effectiever.

Voldoen aan de BasisGeluidEmissie

Vanaf 2026 verplicht de Omgevingswet wegbeheerders om elke vijf jaar te monitoren hoeveel geluid hun wegen produceren. Dit geldt ook voor lokale wegen met meer dan 2.500 motorvoertuigen per etmaal. Als uit monitoring blijkt dat de BasisGeluidEmissie (BGE) met 1,5 dB of meer wordt overschreden, moet je geluidsbeperkende maatregelen afwegen. Betrouwbaar en gedetailleerd verkeersinzicht is daarom cruciaal. In de praktijk brengt dat uitdagingen met zich mee. 

  • Diverse bronnen: verkeersgegevens komen uit uiteenlopende bronnen met elk hun beperkingen.
  • Handmatige tellingen: alle relevante wegen tellen is duur en beperkt zich tot specifieke locaties en tijdstippen.
  • Onbetrouwbare modellen: Floating Car Data is niet betrouwbaar op wegen met weinig verkeer.
  • Te grove verkeersmodellen: kleine lokale wegen worden vaak onvoldoende meegenomen.

Lokale Verkeersmonitor: databronnen combineren

Zonder betrouwbaar en gedetailleerd inzicht loop je het risico om onterecht geluidsbeperkende maatregelen te moeten overwegen. Daarnaast benadrukt het RIVM  na onderzoek dat er verschillende databronnen nodig zijn om het detailniveau van de BGE te halen. Dat is wat de Lokale Verkeersmonitor voor je doet. De monitor combineert lokale verkeersmodellen, telpunten, Floating Car Data en andere databronnen in één gevalideerde dataset. 

Optimaal voldoen aan de BGE

Deze geïntegreerde aanpak zorgt voor een fijnmazig en betrouwbaar beeld van verkeersintensiteiten en geluidbelasting – inclusief de kleinere wegen die in de standaardmodellen vaak ontbreken. Deze oplossing zorgt bovendien voor een nauwkeurige toedeling van verkeer per straatsegment, zodat intensiteiten realistischer worden weergegeven. Hiermee voldoe je optimaal aan de eisen en het gevraagde detailniveau van de BasisGeluidEmissie. 

Whitepaper Verplicht geluidbelasting monitoren - Verkeerskundig plan van aanpak gevraagd

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

De Lokale Verkeersmonitor scheelt ons enorm veel werk. Het versnelt het proces van verkeerskundigen om input te krijgen voor geluidsberekeningen.


Miranca Seehöfer
Beleidsmedewerker verkeersmodel, gemeente Den Haag

Gevalideerd en betrouwbaar

Validatieonderzoek van de gemeente Den Haag toont aan dat de Lokale Verkeersmonitor betrouwbare verkeersintensiteiten levert, ook voor de kleinere wegen. Daarnaast zorgt deze aanpak voor duidelijk herleidbare uitkomsten omdat verschillende bronnen zijn samengevoegd in één overzicht. Op hoofdwegen kan de monitor de verkeersintensiteiten van het lokale verkeersmodel gebruiken: de verkeersintensiteiten van de monitor zijn dan consistent aan het lokale verkeersmodel.

Veelzijdige inzet voor beleid en beheer

Dankzij de combinatie van databronnen kun je met de Lokale Verkeersmonitor ook andere beleids- en beheervraagstukken sneller en effectiever aanpakken. Zo is de monitor uit te breiden met data over vracht- en bouwverkeer, verkeersveiligheid en assetmanagement. Ook integraties met systemen zoals GBI zijn realiseerbaar. De monitor past zich hiermee eenvoudig aan jouw beleidsvragen aan: van assetmanagement tot verkeersveiligheid. 

Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie
Lokale Verkeersmonitor: goed voorbereid op de BasisGeluidEmissie

Ervaringen uit Den Haag en Rotterdam

Gemeenten zoals Den Haag en Rotterdam passen de Lokale Verkeersmonitor met succes toe. Volgens de gemeente Den Haag versnelt de tool het proces van geluidsberekeningen én biedt het consistente en betrouwbare gegevens voor verkeerskundige en akoestische vragen. Hiermee biedt de monitor een stevige basis voor besluitvorming én verlaagt het de werkdruk. 

Start op tijd en voldoe in 2026 aan de BGE

Om te voldoen aan de BGE, is het belangrijk om op tijd te beginnen. Het basisjaar van de monitoring moet uiterlijk 2026 zijn. Goed om te weten dat de Lokale Verkeersmonitor je hiermee op weg helpt. Meer weten? Neem contact op met onze experts en ontdek hoe we jouw situatie optimaal kunnen ondersteunen.

Meer weten over deze dienst?

Neem contact met ons op.