De stad is voortdurend in beweging. Nieuwe woningen, nieuwe en herinrichting van straten, groeiende logistieke stromen: het vraagt om slimme oplossingen om de stad verkeersveilig, leefbaar en duurzaam te houden. De Lokale Verkeersmonitor, ontwikkeld door Antea Group samen met de gemeenten Rotterdam en Den Haag en Topsector Logistiek, biedt precies dat: een objectief instrument dat verkeersstromen tot op straatniveau inzichtelijk maakt en daarmee de basis legt voor goed onderbouwde keuzes.

De Lokale Verkeersmonitor van Antea Group

Jos Streng werkt bij de afdeling Mobiliteit van het cluster Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam, waar hij zich vooral bezighoudt met het beleidsterrein goederenvervoer en stadslogistiek. Daarbij heeft hij speciale aandacht voor het zo goed mogelijk benutten van het modelinstrumentarium om het beleid te analyseren en te evalueren. Via een collegiaal overleg met zijn collega van de gemeente Den Haag kwam hij aanraking met de Lokale Verkeersmonitor van Antea Group. “Den Haag werkte samen met Antea Group vanwege de verplichting voor de afdeling Mobiliteit om verkeersgegevens voor de Omgevingswet aan te leveren. Den Haag had daarvoor door Antea Group een geautomatiseerde oplossing laten maken, gebaseerd op gegevens uit het verkeersmodel: De Lokale Verkeersmonitor.”

Specifiek voor goederenvervoer

Streng vroeg zich af of de Lokale Verkeersmonitor ook specifiek kon worden ingezet voor goederenvervoer en stadslogistiek. “Wij hadden daarvoor met de TU Delft een simulatiemodel ontwikkeld, de zogenaamde tactical freight simulator. De Lokale Verkeersmonitor sprak ons aan omdat die, aanvullend op het simulatiemodel, in staat is de resultaten van verkeersmodellen op een intelligente manier uit elkaar te halen. Dat wilden we ook gaan toepassen op goederenvervoer en stadslogistiek om zo op straatniveau een beeld te krijgen van de hoeveelheid goederenvervoer per etmaal.”

Vernieuwde versie Lokale Verkeersmonitor

Vervolgens werkten de gemeenten Rotterdam en Den Haag, Antea Group en de Topsector Logistiek een vernieuwde versie uit van de Lokale Verkeersmonitor. In die versie was naast aandacht voor goederenvervoer en stadslogistiek ook aandacht voor mogelijke overlast door bouwverkeer. Streng: “Alle grote steden hebben een woningbouwopgave. Dat betekent verdichting in een toch al drukke stadskern. Inzicht in bestaande verkeersdrukte en de te verwachten toename door bouwverkeer is dan erg relevant.” Rutger Verschelling is adviseur Verkeer bij ingenieurs- en adviesbureau Antea Group. Daar maakt hij slimme combinaties van databronnen en modellen om antwoorden te geven op vraagstukken in verschillende mobiliteitsdomeinen. Daarbij wordt ook breder gekeken naar andere vraagstukken zoals milieu, geluid, stikstof en gebiedsontwikkeling. “Voor de oorspronkelijke Lokale Verkeersmonitor gebruikten we al allerlei verschillende bronnen. Bij de vernieuwde versie hebben we er nog een aantal aan toegevoegd, waaronder de tactical freight simulator van de gemeente Rotterdam. Die was bovendien gekoppeld aan het regionale Verkeersmodel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waarmee de gemeente Rotterdam en Den Haag al voor de komst van de Lokale Verkeersmonitor werkten. Aan de vernieuwde versie zijn aanvullende openbare bronnen toegevoegd uit eerdere studies van de Topsector Logistiek en TNO.”

Lees hier het artikel op Mobiliteitsplatform