Ga naar hoofdinhoud
Coalititiescan
Logo Antea Group - No text - Angled - Transparent

Heb je vragen?

Jesse Stammers
Stel een vraag

Stakeholders snel in kaart met de Coalitiescan

Bij besluitvorming is het van groot belang om de opvattingen en meningen van de omgeving goed in kaart te brengen. Maar hoe maak je hier een goede start mee? En hoe zorg je voor een goed uitgangspunt als je zelf de visie nog niet duidelijk hebt? Ontdek bijvoorbeeld hoe men écht denkt over jouw campagne, organisatie of project. Impactvolle keuzes waarin je de omgeving democratisch en vooral vroegtijdig wilt betrekken.

Hoe werkt de Coalitiescan?

Deelnemers beoordelen de stellingen van eens naar oneens en kiezen welke stellingen het meest of minst belangrijk voor hen zijn. Deze kwalitatieve data wordt door de slimme denkmotor geautomatiseerd verzameld en geanalyseerd. Dit alles in hoog tempo en volgens een gevalideerde wetenschappelijke methode. Hierdoor onderscheidt Coalitiescan zich van traditionele enquête tools. Onderzoek opinies, bundel denkgroepen en zie snel de samenhang tussen individuele denkbeelden vanuit één online omgeving. Ontdek hoe er tegen een idee of project wordt aangekeken en weet welke onderbouwde keuzes je moet maken voor een strategische start.

De Coalitiescan: democratisch van opinies naar daadkrachtige keuzes.

De Coalitiescan

Hoe werkt de applicatie?

  1. De deelnemers ontvangen een unieke link naar jouw coalitiescan
  2. De deelnemers beoordelen de stellingen van ‘eens’ naar ‘oneens’
  3. Vervolgens moeten zij kiezen welke stellingen het meest/minst belangrijk zijn
  4. De coalitiescan software analyseert de data en herkent patronen
  5. Dit levert vaak 3 à 4 heersende denkgroepen op

Het coalitiegesprek 

Nadat de scan is voltooid, worden de door de applicatie gegenereerde denkgroepen geanalyseerd en gevisualiseerd door onze adviseurs. Deze analyses en visualisaties zijn input voor het coalitiegesprek. Omdat de denkrichtingen duidelijk zijn en men op een systematische wijze zijn mening heeft mogen duiden, kan het gesprek meteen tot de kern komen; namelijk de achterliggende waarden en motivaties van de deelnemers. Dit geeft een genuanceerder beeld van de resultaten. Daarnaast kan er tijdens het gesprek gezocht worden naar gedeelde belangen en een aanzet worden gemaakt voor een vervolgstap, strategie of visie.

Analyse en advies

Op basis van de bovenstaande opgehaalde informatie, formuleert Antea Group een adviesrapport. De focus van zo’n rapport verschilt per opdracht en is ook afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever. Het kan een plan van aanpak zijn voor een interne organisatieontwikkeling, een hoofdstuk voor een gebiedsvisie, of een genuanceerde stakeholderanalyse waar de omgeving zijn input in terug kan lezen.

Wanneer en voor wie?

Q-sort voor omgevingsmanagement

De Q-sort analyse gaat verder dan de standaard stakeholderanalyses in omgevingsmanagement. Veel strategieën en stakeholderbenaderingen worden (soms onbewust) uitgevoerd op basis van aannames over stakeholders. En met de komst van de Omgevingswet - waarin er een duidelijke focus ligt op participatie - zijn aannames niet meer voldoende. De coalitiescan is een democratische tool en startpunt voor een gericht gesprek. Daarnaast is het vorm-vrij en kan er gespeeld worden met de wijze waarop, waar en wanneer de tool ingezet wordt.

Coalitiescan voor gebiedsontwikkeling 

Een integrale gebiedsontwikkeling is een ingewikkeld proces met meerdere opgaves op het gebied van leefbaarheid, ondernemen, klimaat, energie en gezondheid. Er zijn dus ook meerdere belangen maar hoe maak je deze inzichtelijk? Wat zijn de meningen van de toekomstige gebruikers, de energieleveranciers, projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, ondernemers of bewonersinitiatieven? De coalitiescan biedt een systematische en democratische aanpak voor het in kaart brengen van de verschillende denkgroepen.

Coalitiescan voor organisatieontwikkeling, strategie of visievorming 

De coalitiescan is ook toepasbaar voor organisaties. Bijvoorbeeld bij een organisatieverandering, het vaststellen van de bedrijfsmissie of het vinden van een gemeenschappelijke deler in een project. De Q-sort analyse brengt de huidige denkgroepen over het desbetreffende veranderingsproces in kaart en plaatst die vervolgens tegenover de andere belevingsgroepen. Vanuit deze verschillende groepen kan een visie worden gedestilleerd.

Meer informatie aanvragen over de Coalitiescan


Velden met een * zijn verplicht.

Bij verzending ga je akkoord met de algemene voorwaarden en privacyverklaring van Antea Group.

Meer weten?

Wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

Jesse Stammers
Stel een vraag

Deze website maakt gebruik van cookies

Selecteer welke cookies je wilt accepteren

Meer informatie