20 mei 2022 - Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group en DroneQ Robotics zijn bijna klaar met de voorbereiding van Xpedition New Horizons: de vlucht met een drone van het Friese Oranjewoud naar Kopenhagen. Na een eerdere testvlucht in Nijmegen vindt vandaag bij het kantoor in Heerenveen de generale repetitie plaats op het eerste deel van de route van de 750 kilometer lange dronevlucht over drie landen. Die vlucht staat gepland tussen 30 juni en 4 juli.
Het maken van een vlucht van deze afstand door het luchtruim van drie verschillende landen levert vooraf de nodige vragen op, vertelt Coert Ruseler, businesslijndirecteur Milieu, Veiligheid en Gezondheid. “Denk aan de veiligheid, het aantal waarnemers dat je nodig hebt tijdens de vlucht, verschillende omstandigheden om rekening mee te houden, maar ook de geldende Europese wet- en regelgeving. Voor ons is het zeker een leerzaam traject.”
Extended Visual Line of Sight
De nieuwe Europese wet- en regelgeving biedt mogelijkheden om een voorgeprogrammeerde drone een route te laten vliegen zonder dat er nog veel menselijke betrokkenheid bij nodig is. Nederland is echter nog niet klaar voor de uitvoering van de nieuwe wetgeving. Daarom is Antea Group genoodzaakt om met de drone ‘EVLOS’ te vliegen, wat staat voor Extended Visual Line of Sight. Bij EVLOS staat de dronepiloot voortdurend in verbinding met waarnemers op de grond langs de route.
Estafette van waarnemers op de grond
Tijdens de generale repetitie zijn 18 waarnemers betrokken bij de vlucht. Voorzien van verrekijker, portofoon en mobiele telefoon bevinden zij zich op telkens anderhalve kilometer afstand van elkaar. Signaleert een waarnemer de drone dan meldt hij dit. Zodra de drone voorbij is en in het zicht van de volgende waarnemer is gekomen, verplaatst de eerste waarnemer zich naar de volgende positie. Zo wordt in estafette de drone non-stop gevolgd tijdens de testvlucht, die met 52 kilometer meteen de langste in Nederland gemaakte dronevlucht is.
Internationale vlucht optimaal voorbereid
Er zijn flink wat zaken om rekening mee te houden tijdens de uitgestippelde vlucht. Ruseler: “De drone zal meerdere malen een snelweg oversteken, maar ook hoogspanningskabels, natuurgebieden en spoorlijnen. Bij het bepalen van de route en het positioneren van de waarnemers wordt hier zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Allemaal factoren die vandaag worden getest zodat we tijdens de internationale vlucht optimaal voorbereid zijn.”
Doel van de dronevlucht
Antea Group investeert al enkele jaren in dronetechnologie. Zo zet het ingenieurs- en adviesbureau drones in (waaronder robothond Spot) voor de inspectie van kunstwerken, industriële sites en de monitoring van verkeersituaties. “Met deze dronevlucht willen wij onder meer laten zien waar drones in de nabije toekomst veilig voor ingezet kunnen worden en wat dit aan waardevolle informatie kan opleveren voor het duurzamer maken van onze leefomgeving,” stelt Ruseler.
De vlucht wordt uitgevoerd in samenwerking met DroneQ Robotics. AirHub is gevraagd voor ondersteuning bij de vluchtvoorbereiding.