Tussen Geleen en Lutterade geldt sinds april 2024 een snelheidsbeperking van 40 km/u. De oorzaak: een te nat aangebrachte kalklaag en gebrekkige afwatering. Hierdoor is er onzekerheid over de stabiliteit van de spoorbaan. ProRail vroeg Antea Group om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om het spoor duurzaam te herstellen. Projectmanager Mitch IJdo leidt het onderzoek.
Een beperking met gevolgen
Voor het baanvak Sittard–Maastricht werd in het voorjaar van 2024 een rem gezet op de snelheid. Over ruim 800 meter mogen treinen niet harder dan 40 kilometer per uur. “Dat lijkt misschien beperkt,” zegt Mitch IJdo, “maar deze maatregel heeft impact op de hele dienstregeling: treinen doen er zeven tot negen minuten langer over. Daarnaast kan slijtage door een te slappe funderingslaag van het spoor toenemen.”
Verzwakte spoorbaan
De problemen gaan terug naar 2023, toen tijdens grootschalig onderhoud een kalklaag werd aangebracht om de ondergrond te versterken. “Die laag is in een te natte periode aangebracht,” legt IJdo uit. “Daardoor voldeed die op dat moment niet aan de vereiste sterkte. En omdat drainage ontbreekt, kan het water niet weg. Het resultaat: een verzwakte spoorbaan.”
Een open opdracht
ProRail legde bewust een open vraag neer bij Antea Group: onderzoek het probleem en vind een duurzame oplossing. “Dat past bij ons,” zegt IJdo. “We kregen geen vast recept, maar de ruimte om te onderzoeken, door te rekenen en onderbouwde maatregelen voor te stellen. Dat maakt dit project uitdagend: techniek, analyse en samenwerking komen hier samen.”
Begrijpen vóór ontwerpen
Het werk begon met inventarisatie en veldonderzoek: seismische sonderingen, grondboringen en plaatdrukproeven. De resultaten worden geanalyseerd in Plaxis, software voor ondergrondberekeningen. “We willen aantonen dat de spoorbaan straks weer 130 kilometer per uur aankan,” vertelt IJdo. “Pas als je bodem- en watergedrag écht doorgrondt, kun je verantwoord ontwerpen en besluiten nemen.”
Van natte ondergrond naar stabiele baan
De natte omgeving vroeg om een aanvullend waterhuishoudkundig plan. “We onderzoeken waar het water vandaan komt en waar het naartoe kan,” zegt IJdo. “Kunnen we het afvoeren naar het riool of beter laten infiltreren?” De inzichten uit geohydrologie en geotechniek vormen de basis voor maatregelen die het spoor duurzaam versterken en toekomstbestendig maken.
Samen werken aan oplossingen
Het project brengt veel disciplines samen: geotechniek, hydrologie, spoortechniek en contractvorming. “Dat maakt het mooi,” zegt IJdo. “We hebben binnen Antea Group veel kennis in huis en die koppelen we aan elkaar. Aan mij om de juiste specialisten te verbinden, bij te sturen en de opdrachtgever mee te nemen in alle afwegingen die gemaakt moeten worden.”
Op weg naar herstel
De komende jaren werkt Antea Group stapsgewijs toe naar de uitvoering. Alle resultaten komen samen in een integraal advies, inclusief monitoringsplan en conditionerende onderzoeken. Antea Group vertaalt dit vervolgens naar een aanbestedingsklaar contract. “Wat begon met een open vraag,” zegt IJdo, “eindigt straks met een spoor dat weer stabiel en toekomstbestendig is. Dat is het resultaat waarvoor wij gaan.”
Meer weten over dit project?
Neem contact met ons op.