Van advies tot vergunningaanvraag: voor meerdere opdrachtgevers in het Rotterdamse havengebied zijn wij dé huisadviseur voor al hun milieu-, veiligheids- en gezondheidsvragen. Service Terminal Rotterdam is er daar één van. 

Milieu en veiligheid Botlek

Service Terminal Rotterdam (STR) is gespecialiseerd in de op- en overslag van stook- en gasolie. De multifunctionele terminal ligt in het hart van de Botlek. Senior adviseur Inge Van Langevelde is inmiddels acht jaar betrokken bij STR: “Wij ondersteunen ze bij al hun vragen op het gebied van milieu en veiligheid: van het updaten van vergunningen, de implementatie van wet- en regelgeving tot en met het contact met overheden.”

Bedrijfszekerheid

Voor STR is deze kennis van grote waarde, vertelt directeur Leo Brons: “De zorg voor kwaliteit, milieu en veiligheid is van groot belang voor onze bedrijfszekerheid. Daarnaast komt er qua wet- en regelgeving veel op ons af. Als relatief kleine terminal hebben wij niet altijd de capaciteit of de specifieke kennis daarvoor in huis. Dan is het fijn dat je een partner hebt die je ontzorgt in de grote en kleine vraagstukken.”

Dampbehandelingsinstallatie

Eén van de projecten waar Van Langevelde aan werkte, was de komst van een nieuwe dampbehandelingsinstallatie en de bijbehorende vergunningaanvraag. “Uitdaging was dat er vanuit regelgeving een elektrische installatie verplicht was, maar dat er in het Botlek-gebied óók sprake is van netcongestie. Daarom kwamen wij met een alternatief: een elektrische installatie met aardgasondersteuning zolang er sprake is van netcongestie.”

Bevoegd gezag

Niet de best beschikbare techniek, maar wel een oplossing die nodig is. “De onvoorspelbare energievoorziening vraagt om een back-up waarmee je de  risico’s voor de luchtkwaliteit kunt beheersen. Uiteraard moet je het bevoegd gezag hiervan wel overtuigen. Dit betekent dat je op voorhand alles goed moet uitzoeken om dit alternatief te onderbouwen. Mooi dat het uiteindelijk lukte om de installatie vergund te krijgen: zeker omdat er voor STR zoveel van afhing.” 

PGS29 advies

Deze intermediairsrol vervulde Antea Group ook bij de PGS29 ‘Nieuwe Stijl’. De vernieuwde richtlijn voor de bovengrondse opslag van brandbare vloeistoffen. “Daarin staan verschillende eisen die om forse investeringen vragen, maar die niet persé op STR van toepassing zijn: denk aan het risico op een plasbrand *. Dat zijn ook gesprekken die wij met de vergunning-verlener voeren en waarin wij voor het belang van onze klant opkomen.” 

Voorsorteren

Dat is precies de meerwaarde die ze bij STR zoeken. Brons: “Antea Group heeft niet alleen de kennis van milieu- en veiligheid in huis, maar kent ook de omgeving waarin wij werken en de bevoegde gezagen. Dit helpt ons om goed voor te sorteren op ontwikkelingen die op ons afkomen. En omdat ze ons zo goed kennen, denken ze proactief mee over de initiatieven en plannen die wij zelf hebben.”

Ontgassing binnenschepen

En dit verveelt nooit in de Rotterdamse haven, glimlacht Van Langevelde. “Wetten en regels, de omgeving, het bedrijf: ze veranderen continu. Dan is het mooi dat je hierin meegroeit en een bedrijf als STR steeds beter leert kennen. Zo zijn we nu bezig met een plan rondom de ontgassing van binnenschepen. Ook zo’n project waarin techniek, wet- en regelgeving en bedrijfsvoering samenkomen. En daarin bijten we ons graag weer vast.” 

* Plasbrand: een brand die ontstaat wanneer een brandbare vloeistof zich over een oppervlak verspreidt en vervolgens vlam vat