Dit artikel verscheen in Civiele Techniek nr 8, thema Tunnels & Bruggen

Wie via de nieuwe rondweg (N303) om Voorthuizen reist, passeert voetgangersbrug ‘Schaapsdrift’ en viaduct ‘Overhorst’. Twee ingetogen kunstwerken die zich naadloos voegen in het Veluwezoom-landschap. Ondanks hun bescheidenheid vroegen beide ontwerpen wel om een constructieve topprestatie. 

Aanbesteding voor de rondweg

Tot vorig jaar liep de N303 (de provinciale verbinding tussen Barneveld en Harderwijk) nog dwars door de kern van Voorthuizen. Opstoppingen, onveilige situaties en verkeershinder waren aan de orde van de dag. Reden voor de provincie Gelderland om in 2018 het project ‘Rondweg N303’ aan te besteden. Naast de aanleg van een westelijke omleiding (De Voortse Ring) omvatte het project de komst van een noordelijke omleiding die aansluit op de N344: de Heuvelrandweg.

De realisatie van twee kunstwerken, een viaduct in de westelijke rondweg en een voetgangersbrug in het noordelijk deel, was onderdeel van de uitvraag. Omdat de rondweg een geologisch interessant gebied doorkruist, was een optimale landschappelijke inpassing van beide objecten een belangrijke voorwaarde. Architectenbureau IPV Delft stelde, in samenwerking met de landschapsarchitect van de gemeente Barneveld, een bindende vormgeving op. Het project is als D&C-opdracht door de provincie Gelderland aanbesteed en aannemer Strukton Civiel Noord-Oost heeft het project aangenomen. Voor het definitief ontwerp en het uitvoeringsontwerp werden de constructeurs van Antea Group ingeschakeld.

Een project waar ik met veel plezier op terugkijk is de rondweg N303 om Voorthuizen. Door deze rondweg is de leefbaarheid in Voorthuizen enorm verbeterd.


Peter de Boer
Expert Kunstwerken

Viaduct ‘Overhorst’: steunpunten in boom-vorm

Het viaduct in de westelijke rondweg is uitgevoerd als een ‘integraalbrug’. Een onderhoudsvriendelijke oplossing waarin al het beton aan elkaar is vast gestort en waarin geen voegovergangen en oplegblokken zijn. Het ontwerp kenmerkt zich door een slank brugdek met een transparant spijlen hekwerk. Opvallendste elementen zijn de vier betonnen steunpunten. Deze hebben een unieke ‘boom-vorm’: een dikke stam waaruit vier stevige ‘takken’ het brugdek ondersteunen.
 

De noordelijke rondweg: voetgangersbrug

Dan het noordelijk deel van de rondweg: dit tracé verbindt de N303 met de N344. De weg doorsnijdt hierbij een kwetsbaar gebied dat zich kenmerkt door zand en heide. De weg loopt tussen twee geologisch belangrijke verstuivingen door. De top van deze ‘zandkoppen’ ligt op een hoogte van ongeveer 14 meter boven NAP. Op deze locatie moest een stalen fiets- en voetgangersbrug het Blankensgoed en het Wilbrinkbos verbinden. Een verbinding die eeuwen geleden al door schaapherders werd gebruikt.

Download het artikel hier als PDF bestand