Samen met ingenieurs- en adviesbureau Antea Group ontwikkelde TSM Business School het incompanytraject Engine. Doel van het leerprogramma was om de zichtbaarheid van de technische experts te vergroten en hun vakmanschap en innovatief vermogen te versterken. CEO van Antea Group Nederland Tanja Lendzion noemt het Engine-programma een “compleet geslaagd project” met veel toegevoegde waarde. “TSM heeft een enorme klus geklaard, niet door onze mensen te veranderen – juist door ze zichzelf te laten zijn en ze uit te dagen om iets anders te doen.”

Incompany-programma ‘Engine’

Antea Group is met meer dan vijftienhonderd medewerkers een van de vijf grote ingenieursbureaus van Nederland die internationaal opereren. Als ingenieurs- en adviesbureau zijn wij betrokken bij alle technische aspecten van de leefomgeving: infrastructuur, weg- en waterbouw, vastgoed en stedelijke ontwikkeling, waarbij veiligheid, milieu en duurzaamheid een belangrijke rol spelen. De technische voorhoede van het bedrijf wordt gevormd door de ingenieurs met veel ervaring, ook wel de experts genoemd.

Vervangingsopgave

De belangrijkste uitdaging waar Antea Group de komende jaren voor staat, is de enorme snelheid van de technische en maatschappelijke ontwikkelingen met betrekking tot bijvoorbeeld de energietransitie en duurzaamheid. “Daarnaast,” voegt Tanja Lendzion toe, “staan we voor een grote vervangingsopgave. In Nederland moeten wegen en bruggen en andere infrastructuur vervangen worden omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. Dat is een extra uitdaging aangezien wij, net als andere bureaus, een tekort aan technisch personeel hebben. Ik heb morgen werk voor honderd technische mensen, maar ze zijn er niet. Dat betekent dat we ook naar andere oplossingen moeten kijken, naar innovaties, digitale mogelijkheden, automatisering, zodat we onze diensten kunnen vereenvoudigen en met minder mensen toekunnen. Dat is nog niet zo eenvoudig.”

Robothond

Als voorbeeld van zo’n innovatie noemt Tanja Lendzion de aankoop, zeer recent, van een robothond, ‘Spot’ genaamd. “Die loopt voor ons een traject met sensoren en een 360 graden-camera over terreinen en door gebouwen die wij moeten inspecteren, en brengt alles in kaart. Hij kan ook trappen lopen, dat is heel leuk om te zien, en meteen allerlei berekeningen uitvoeren. Zo’n robot kan in een dag doen waar onze experts misschien wel een week voor nodig hebben en kan op plekken komen waar mensen bijvoorbeeld om veiligheidsredenen niet naartoe kunnen. Er komt nog wel mensenwerk bij kijken, en de robot moet grondig worden getraind om de data op de juiste manier te interpreteren.”

De coronacrisis heeft een en ander versneld voor Antea Group. Afgelopen jaar moesten de experts een terrein in Montpellier, Frankrijk, inspecteren waar ze in verband met de gesloten grenzen niet konden komen. Lendzion: “Wij hebben toen een ‘smart helmet’ naar een collega in Frankrijk gestuurd, die voor ons het terrein heeft geïnspecteerd terwijl onze expert vanuit Nederland meekeek en instructies gaf. Die smart helmet zou je een voorstadium van de robothond kunnen noemen. Dit zijn belangrijke innovaties voor ons.”

Het hele interview met Tanja lezen?