Ingenieurs die een pop-up store openen. Een bijzonder idee. Maar bij Antea Group zagen ze er brood in. Het ingenieurs- en adviesbureau opende in oktober een pop-up store in het kloppend hart van Nederland: Utrecht Centraal. Om dichterbij de consument te komen. En om te laten zien waarom ingenieurs zo belangrijk zijn. Een verslag van een enerverende dag tussen spoor 18/19 en 20/21.

“Een inspirerend initiatief”

06.55 uur: Utrecht Centraal ontwaakt. In het schemergebied tussen nacht en dag, trekken forenzen hun sprintjes richting de treinen. Tas in de ene hand, koffiebeker in de andere. De crew van de pop-up store maakt zich ondertussen gereed voor de ochtendshift. Vandaag zijn ze even geen teamleider, planoloog, HR-specialist of ontwerper. Wel store-medewerker. Voor Guido Roegholt is het een bijzondere dag. Met collega’s Eelke Dute en Maarten Klont was hij één van de aanstichters van dit plan. Het idee: wil je dichter bij de consument komen, dan moet je een store openen. “Onze directie zei vrijwel meteen: ga maar doen! Gaandeweg kwamen er steeds meer collega’s bij. Ik ben supertrots dat die winkel er na een jaar staat.”

07.10 uur: BNR Nieuwsradio komt op bezoek. Verslaggever Hugo Reitsma bevraagt Coert Ruseler en commercieel directeur Menno Smits over de pop-up store. Menno: “Nee, we hebben geen kassa, we verkopen niks. Het belangrijkste is dat we laten zien wat ingenieurs kunnen betekenen voor Nederland en waar Antea Group voor staat.” De reporter: “Waaraan kun je een goede ingenieur herkennen? “Nou, die pik je er zo uit …”, antwoordt Coert in de BNR-microfoon. “…Zeker na een goed gesprek in onze store.”

07.40 uur: De spits is als een golf die door de stationshal spoelt. Er is haast, er moeten treinen en bussen worden gehaald. “Ik heb nu weinig tijd, maar kom vanmiddag zeker terug”, belooft een bezoeker aan Annemiek van der Meijden. In het voorbijgaan pakt hij nog een TAGM mee: “Leuk voor onderweg.”

09.20 uur: Innovatiestrateeg Maurice van Rooijen van Jonge Geesten drinkt een kop koffie in de store. “Een inspirerend initiatief”, vindt hij. “Goed dat ingenieurs zich in het middelpunt durven te zetten. Jullie zijn de hoofdaannemers van de toekomst, de mensen die ervoor zorgen dat complexe technologie z’n weg vindt in onze leefomgeving. Dat jullie voor deze plek kiezen is slim. Het zou gaaf zijn dat jullie er een soort rondreizend circus van maken. Dit verhaal moet ook in Delft, Eindhoven, Wageningen en Enschede worden verteld.”

Virtueel bouwen aan de Domtoren

Speciaal voor de pop-up store ontwikkelde Antea Group de game ‘Domtoren Challenge’. Bezoekers konden hierin virtueel de Utrechtse Domtoren restaureren. Een knipoog naar één van de projecten van het ingenieurs- en adviesbureau. De augmented reality game werd ontwikkeld met Dutch Rose Media. Thuis ook aan de slag met de Domtoren? Wie een AR-ready device heeft, kan de game downloaden in de App Store of de Play Store: zoek op Antea Group games.

10.30 uur: Met zoon Desmond (8) loopt Hilde Bosshardt de store in. Desmond gaat meteen in de weer met de iPad. Hij metselt het virtuele natuursteen vliegensvlug in de 3D-Domtoren. Hilde: “Of ik Antea Group ken? Eerlijk gezegd niet zo; doen jullie in games ofzo…?” Ze laat zich vervolgens geïnteresseerd informeren. “Wie weet komt Desmond nog eens bij jullie werken. Bouwen én techniek is helemaal zijn ding.”

11.15 uur: Utrecht Centraal kent z’n getij. Na vloed komt eb. Forenzen-stress maakt plaats voor de ontspannen tred van dagjesmensen. Meerdere bezoekers nemen een kijkje in de store. Studenten informeren naar een stage of werkplek. Een oud-collega loopt naar binnen voor een praatje. Een ouder stel komt achter hun kleinzoon aan. Hij gaat meteen op z’n knieën om de game te spelen. Oma kijkt over z’n schouders mee op de iPad. “Werkelijk prachtig gemaakt…maar zo komen we natuurlijk nooit bij het museum”, verzucht ze.

14:10 uur: Voor elk goed gesprek doneren de store-medewerkers een blauwe knikker in een glazen replica van de Dom. Twee knikkers komen van Alexander Smeets. In het dagelijks leven is hij directeur en architect bij CB5, een dochteronderneming van Antea Group. “Iemand van de concurrent die interesse heeft om bij ons te werken. En een potentiële klant met een vraag over energietransitie. Ja, we plannen een vervolggesprek.”

16.00 uur: De winkel stroomt vol voor de officiële opening. Eelke Dute neemt de winkel vanaf de drempel in zich op. Ze maakte collega’s enthousiast en trainde het winkelpersoneel (“Wij ingenieurs zijn niet gewend om in een winkel te staan, dus dat moet je leren”). “Zo mooi dat ‘ie er nu écht staat. Het toont aan dat je bij Antea Group gewoon de ruimte krijgt om een goed idee uit te voeren.”

16.50 uur: Klaas Verschuure, wethouder Economische Zaken in Utrecht meldt zich voor de officiële opening. Verschuure: “Ik begrijp dat jullie het beste ingenieursbureau van het land willen zijn. Volgens mij maken jullie dat nu al waar. Jullie betrokkenheid bij de restauratie van ónze Domtoren is het bewijs. Een klus die Utrechters alleen toevertrouwen aan de beste ingenieurs van Nederland.”

17:00 uur: Monique Kokke is één van de bezoekers die het glas heft op de allereerste ‘ingenieurswinkel’ van Nederland. Als Hoofd Bezoekersmanagement van het Nationaal Park de Hoge Veluwe werkt ze al jaren samen met Antea Group. “Goed dat jullie laten zien hoe jullie bijdragen aan een mooier en beter Nederland. Een verhaal dat vaker uitgedragen mag worden. Ons land heeft meer dan ooit goede ingenieurs nodig.”

19.30 uur: De avond daalt neer over Utrecht Centraal. In de winkel worden de champagneglazen opgeruimd. De schermen gaan op stand-by, de lichten uit. Op de bodem van de glazen Domtoren liggen tientallen knikkers. Het virtuele torencarillon heeft vandaag tientallen keren geklonken. De store kan met een goed gemoed gesloten worden, zeker in de wetenschap dat er morgen weer een dag is…

Directeur Menno Smits kijkt terug op een prachtige week in Utrecht: “Wat een geweldige reacties hebben we op dit initiatief gekregen van bezoekers èn collega’s. Daarnaast heeft het een explosie aan reacties opgeleverd, o.a. op social media, in kranten en op de radio. We hebben ruimschoots ons doel behaald: we zijn veel dichterbij de consument gekomen en hebben goed kunnen laten zien waarom ingenieurs zo belangrijk zijn bij het vormgeven van onze leefomgeving”.

Dit artikel verscheen ook in de The Antea Group Magazine (TAGM)