8 oktober - Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group neemt vandaag officieel haar nieuwe kantoorcampus in Heerenveen in gebruik. Het nieuwe ‘Thuis van trotse Ingenieurs’ is na een ingrijpende verbouwing een plek die helemaal is toegerust op het werken in de 21e eeuw, innovatie én opleiden.

De kantoorgebouwen en het omliggende terrein ondergingen een volledige transformatie. “Zeventig jaar geleden zijn wij hier gestart. Wij zijn trots op onze roots, maar wij willen ook verder bouwen aan de komende zeventig jaar”, vertelt Tanja Lendzion, CEO Antea Group Nederland. Dat innovatie hierin één van de sleutels is, demonstreert robothond Spot, eigendom van Antea Group. Honderd genodigden zien vanmiddag hoe Spot officieel z’n nieuwe thuisbasis betrekt: het Innovatiecentrum. Dé plek waar straks samen met opdrachtgevers en kennisinstituten wordt gewerkt aan nieuwe oplossingen voor huidige uitdagingen zoals energietransitie, klimaatverandering en veranderende mobiliteit.

Park, vergadercentrum en activiteitgericht werken

Naast het Innovatiecentrum kent de kantoorcampus meerdere noviteiten. Zo zijn de kantoorruimtes ingericht op Activiteit Gericht Werken (AGW). Hierin zoeken werknemers een plek die aansluit op het werk dat ze uitvoeren. Je vindt er creatieve ruimtes, hypermoderne vergaderzalen en stilte- en ontspanningsruimtes. Verder werd Woudoord, het monumentale landhuis waar de gebroeders Bosma in 1951 het bureau startten, in ere hersteld. De villa doet dienst als vergadercentrum. Rondom de gebouwen is een parkachtig gebied aangelegd, geïnspireerd op het High Line Park in New York. Hierdoor wordt het campusgevoel versterkt.

Sprekende waterval

Tijdens de opening is ook een rol weggelegd voor de waterval in het hart van het kantoor. De waterval (met daarin een animatie) vertelt iets over de historie van het pand, maar refereert ook aan de coronacrisis die het kantoorgebruik drastisch veranderde. Tanja Lendzion benadrukt dat de manier van werken veranderd is. “We weten dat medewerkers veel thuis kunnen doen. Dit neemt niet weg dat ook een kantoor wel degelijk toekomst heeft. Maar dan vooral als ontmoetingsplek die inspireert en medewerkers uitnodigt om samen te werken. Een plek die voor verbinding zorgt met kennisinstituten, startups en opdrachtgevers.”

Moswanden en visnetvloeren

Naast innovatie is duurzaamheid een belangrijk thema voor Antea Group. Dit is ook terug te zien in de inrichting van de kantoorcampus. Zo zijn de vloeren bijvoorbeeld van gerecyclede visnetten gemaakt en zijn er stoelen van gerecyclede petflessen aanwezig. Voor het scheppen van een fijn werkklimaat zijn er veel planten en scheidingswanden met mos aanwezig. Door alle etages loopt een waterval die zorgt voor een goede luchtvochtigheid. Daarnaast is het parkeerterrein een laadplein geworden: het wagenpark van het ingenieurs- en adviesbureau is straks volledig elektrisch. Uiteraard zijn de gebouwen energieneutraal en grotendeels van het gas af. De kantoorcampus is de thuisbasis van zo’n 450 ingenieurs en adviseurs.