29 november 2023 - Wat betekenen energietransitie, woningbouwopgave en veranderend klimaat voor de toekomst van Oost-Nederland? En welke kansen liggen er in de regio? Vragen waarmee bedrijven, overheden en hogescholen gisteren aan de slag gingen tijdens de allereerste Pop-up Kennishub voor Oost-Nederland.

De bijeenkomst in de Gasfabriek te Deventer werd geïnitieerd door ingenieurs- en adviesbureau Antea Group. Onder leiding van schrijver, columnist én Deventenaar Özcan Akyol verkenden de deelnemers via paneldiscussies en themasessies de toekomst van Oost-Nederland.

Nadenken over een vitale regio

“Als ingenieurs- en adviesbureau voelen wij ons verbonden met Oost-Nederland en de uitdagingen die hier spelen”, vertelde CEO Tanja Lendzion van Antea Group Nederland bij de opening. “Vanuit ons kantoor in Deventer bouwen wij al decennialang mee aan een toekomstbestendige en vitale leefomgeving. Dit doen wij niet alleen door onze expertise in te brengen, maar ook door verbinding te creëren en innovatie aan te jagen. Want, nieuwe ideeën zijn nodig voor de uitdagingen waarvoor deze regio staat.”

Wonen, bereikbaarheid, klimaat

De toekomst van wonen, bereikbaarheid, de energietransitie en balans in de groene ruimte waren de grote thema’s die centraal stonden tijdens deze Kennishub. Suzan Veldhuis (Directeur School of Business, Building & Technology, Saxion Hogeschool), Jauke Klein (Commercieel directeur bouwonderneming Plegt-Vos Oost) en Coert Ruseler (Businesslijndirecteur Milieu, Veiligheid en Gezondheid bij Antea Group) brachten in een paneldiscussie in beeld wat de impact van deze thema’s is op de regio.

Inspirerende toekomstvisie

In verschillende kennissessies gingen de deelnemers – waaronder studenten van de Saxion Hogeschool – vervolgens aan de slag met de vertaling van die thema’s naar een visie op Oost-Nederland. Met elkaar werd vastgesteld dat de grote opgave op het gebied van klimaat, energie, wonen en bereikbaarheid juist ook kansen biedt voor Oost-Nederland om de groene metropool van Nederland te worden.

Opstap naar meer kennishubs

Het is de bedoeling dat de eerste Pop-up Kennishub een vervolg krijgt. Lendzion: “Deze bijeenkomst resulteerde in inspirerende ideeën, nieuwe inzichten en verbindingen. Die energie willen wij de komende jaren vasthouden. De visie die wij met z’n allen hebben ontwikkeld is een uitstekend vertrekpunt voor volgende Kennishubs.”

Voor meer informatie

Eerste kennishub Antea Group leidt tot inspirerende toekomstvisie op Oost-Nederland