Katwijk aan zee – Op Unmanned Valley is vandaag een belangrijke stap gezet in de toekomst van drone-innovatie. De provincie Zuid-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Defensie ondertekenden een samenwerking voor de realisatie van het eerste permanente testgebied voor BVLOS-vluchten (Beyond Visual Line of Sight) boven de Noordzee. Ook Antea Group is via Dutch Drone Delta nauw betrokken bij deze ontwikkeling.

Het testgebied, gelegen voor de kust van Katwijk en Wassenaar, moet eind 2026 operationeel zijn. Unmanned Valley fungeert als start- en landingslocatie en vormt met de sterke ruimtevaartsector in Zuid-Holland een logische thuisbasis voor deze ontwikkeling.

Als je leert fietsen, begin je eerst thuis in een rustige straat voordat je het drukke verkeer in gaat,” zegt Roel Brandt van Antea Group. “Dit testgebied kun je vergelijken met die rustige straat, om uiteindelijk te leren hoe je drones in drukke gebieden kunt gebruiken.

BVLOS-vluchten maken het mogelijk om drones buiten het zicht van de piloot in te zetten voor inspecties, transport, beveiliging en militaire toepassingen. Het gecontroleerde luchtruim boven zee biedt ruimte om deze technologie veilig te testen en verder te ontwikkelen.

Verbinding en versnelling

Als lid van Dutch Drone Delta draagt Antea Group actief bij aan de ontwikkeling van veilige en slimme drone-infrastructuur. Vanuit expertise in verkeer, wetgeving en innovatie speelt de organisatie een verbindende rol tussen beleid, techniek en praktijk.

Namens Dutch Drone Delta sprak Roel Brandt, adviesgroepmanager Verkeer bij Antea Group en expert in dronewetgeving. In zijn toespraak benadrukte hij dat vooruitgang begint met ruimte om te leren én samen te werken. Het testgebied biedt die ruimte: een plek waar techniek, beleid en praktijk samenkomen. Brandt schetste hoe dit project niet alleen dronecorridors boven zee creëert, maar ook sterke netwerken tussen organisaties. 

Wat is BVLOS-vliegen en waarom is het zo belangrijk?

BVLOS-vluchten, waarbij drones buiten het zicht van de piloot vliegen, maken het mogelijk om op grotere afstand, langer en efficiënter operaties uit te voeren. Denk aan:

  • Inspecties van windmolens, dijken en (kritieke)infrastructuur
  • Monsters laten nemen van scheepsladingen (bulk sampling)
  • Beveiligen van moeilijk te bereiken locaties (zoals een havengebied)
  • Luchttransport van hoogwaardige/cruciale onderdelen naar bijvoorbeeld schepen
  • Militaire operaties

Deze technologie kan onze samenleving veiliger, duurzamer en efficiënter maken. Maar voordat BVLOS-vluchten breed ingezet kunnen worden, is zorgvuldig testen in speciaal aangewezen luchtruim essentieel. Het testgebied maakt het mogelijk om onder gecontroleerde omstandigheden te testen en BVLOS-vliegen verder te ontwikkelen.

Arne Weverling, gedeputeerde Luchtvaart: “Met het BVLOS-testgebied nemen we in Zuid-Holland het voortouw in de ontwikkeling van de drone-industrie. Van luchtruimbeveiliging tot transport, en van inspecties tot het nemen van monsters. We leggen hiermee een belangrijke basis voor de luchtvaart van de toekomst.”

Eerdere ervaringen versnellen de ontwikkeling

Binnen Antea Group is al veel ervaring opgedaan met droneprojecten. Zo werd in 2022 een dronevlucht van Oranjewoud naar Kopenhagen uitgevoerd – een traject van 611 kilometer door meerdere landen. In 2023 volgde onderzoek naar medisch dronevervoer. En recent werd het uitzonderingsgebied Meppel-Zwolle geopend, waar ziekenhuizen nu actief testen met drone-logistiek.

Deze projecten tonen aan hoe kennisdeling en experimenteren de ontwikkeling van veilig en slim luchtverkeer versnellen. Het nieuwe testgebied bouwt hierop voort.

Verwachting: eerste testvluchten vanaf eind 2026

We verwachten dat het BVLOS-testgebied eind 2026 officieel in gebruik wordt genomen. Ook zijn dan duidelijke afspraken gemaakt en procedures opgesteld om het vliegverkeer veilig te laten verlopen, zowel voor drones als voor gewone vliegtuigen. De opgedane inzichten uit het testgebied vormen de basis voor nieuwe nationale regels voor BVLOS-vliegen.