Hoofdstation Groningen krijgt steeds meer vorm. Het station is weliswaar weer in gebruik genomen, maar er wordt nog altijd gewerkt aan de afbouw. Het was én is voor Antea Group een complex samenspel van techniek, vergunningen, archeologie en maatschappelijke belangen, midden in een gebied met een rijke geschiedenis en monumentale panden.

Vergunningen

Vergunningsmanager Mae Roumen ziet dagelijks hoe belangrijk het is om disciplines te verbinden en optimaal op elkaar af te stemmen. “Vergunningen zijn nooit eenvoudig, maar in een project met zoveel raakvlakken als hier bij station Groningen is de uitdaging nóg groter. Doordat we als Antea Group alle kennis in huis hebben - van archeologie tot natuuronderzoek kunnen we snel schakelen en integraal afwegen. Daarmee maken we hier echt het verschil.”

'Mooi dat wij als groep met al onze disciplines integraal een bijdrage kunnen leveren aan dit prachtige megaproject'


Mae Roumen
Adviseur Vergunningen & Procedures

Archeologie

De geschiedenis van het gebied speelt een belangrijke rol in het project. Al in 2021 werd uitgebreid archeologisch bureauonderzoek gedaan door Antea Group binnen het gestelde plangebied. “Een deel van de werkzaamheden viel buiten het gedefinieerde plangebied, en juist daar kwam tijdens het ontgraven van de bouwput iets bijzonders aan het licht”, zegt Martha de Jong, archeoloog bij Antea Group. “Er werden resten aangetroffen van de zogenoemde gracht van Alva, een verdedigingswerk uit de 16e eeuw. De gracht werd later gedempt met allerlei afval, van paardenmest tot textiel resten en gebruiksvoorwerpen. Dat maakt het archeologisch heel waardevol. In goed overleg met gemeente en bouwpartners zijn de vondsten veiliggesteld in big bags, zodat de bouw doorgang kon vinden zonder het erfgoed te verliezen.”

Technische uitdagingen

Projectleider Menno Brinkman van Antea Group benadrukt de schaal en complexiteit van de uitvoering. “Het project is voor ons heel breed: van het ontwerp van de fietstunnel tot de constructieve oplossingen voor de busonderdoorgang onder het spoor. Daarbij werken we intensief samen met partijen als Haskoning en de Strukton-bedrijven. Ook zijn we nu bezig met een nevenproject, een laadstation voor elektrisch busvervoer. Maar één van de laatste, grootste uitdagingen is toch wel de afronding van het laatste deel van de fietstunnel, die onder het monumentaal stationsgebouw doorloopt. We bouwen letterlijk een betonnen bak onder de vloer van een gebouw dat niet met moderne technieken is opgetrokken. Daarbij moeten we rekening houden met installaties, kruipruimtes en vooral de kwetsbaarheid van het monument.”

Naast techniek en archeologie speelde ook de factor tijd een grote rol, vooral tijdens de 64-daagse buitendienststelling.


Menno Brinkman
Senior adviseur Kunstwerken

Tijd en maatschappelijke druk

Naast techniek en archeologie speelde ook de factor tijd een grote rol, vooral tijdens de 64-daagse buitendienststelling. “In korte tijd werden sporen weggehaald, een bouwkuip gegraven, constructies ingereden en tegelijk archeologische vondsten geborgen. Op zulke momenten telt niet alleen techniek, maar ook de afweging tussen maatschappelijke belangen, veiligheid en historie”, zegt Roumen. “Dat lukt alleen als je als één team optreedt.” Brinkman: “We zijn vaker betrokken bij grote projecten, maar dit is écht een megaproject. Er is weinig in Nederland dat hiermee te vergelijken is.” De combinatie van archeologie, vergunningen, monumentenzorg en moderne infrastructuur maakt het tot een schoolvoorbeeld van hoe verleden en toekomst letterlijk samenkomen in Groningen. “Mooi dat wij als Antea Group daar met al onze disciplines integraal een bijdrage aan kunnen leveren.”

Fotografie: Meranda Spanjer (i.o. Stukton)