23 oktober 2019 - CAG Ventures, een initiatief van Antea Group en Centric, neemt een minderheidsbelang in 4DR Studios. Deze nog jonge onderneming uit Eindhoven is gestart door Dutch Rose Media en verrijkt de wereld voor de bouw, gezondheidszorg en cultuursector met digitale personen.

Eerste volumetric studio van Nederland

4DR Studios is de initiator van de eerste ‘Volumetric Studio’ van Nederland. In deze studio kunnen 3D-filmopnamen worden gemaakt van mensen en objecten die vervolgens geplaatst kunnen worden in elk denkbare virtuele wereld. De opnames maken virtuele werelden nóg levensechter. De studio is op 22 oktober geopend in de Effenaar in Eindhoven. Overheden, scholen en zorginstellingen hebben al belangstelling getoond om gebruik te maken van de studio’s. Wereldwijd zijn er slechts enkele van deze studio’s actief.

CAG Ventures

Met CAG Ventures investeren ingenieurs- en adviesbureau Antea Group en IT-dienstverlener Centric in jonge ondernemingen met een kansrijke propositie op het vlak van IT en/of engineering. CAG Ventures biedt bedrijven kennis, kapitaal én toegang tot een interessant klantennetwerk. Met de samenwerking met start-ups en scale-ups willen Antea Group en Centric nieuwe producten ontwikkelen, nieuwe markten aanboren en hun innoverend vermogen versnellen.

Meerwaarde AR en VR

4DR Studios past volgens Harmen Tjeerdsma (Manager Innovatie & ICT Antea Group) in dit plaatje. “We zien augmented en virtual reality steeds vaker toegepast worden in onze werkvelden. Bijvoorbeeld bij het ontwerpen van kunstwerken zoals tunnels en bruggen. Ook bij de inspectie van gebouwen, installaties en industriële sites bieden AR en VR meerwaarde. Met de investering in 4DR Studios willen we deze ontwikkeling versnellen en nieuwe toepassingen creëren.’

Dutch Rose Media

Dutch Rose Media ontwikkelt sinds 2012 visualisatie-concepten op basis van augmented reality. Deze technologie voegt via smartphones, tablets of headsets virtuele informatie en objecten toe aan de fysieke wereld. Natasja Paulssen, algemeen directeur Dutch Rose Media: “Wij wilden altijd al graag mensen opnemen in onze AR-producties, maar dat was nog niet mogelijk. Tot we deze techniek van volumetric video op het spoor kwamen. Omdat deze niet in Nederland beschikbaar was, hebben we het initiatief genomen om zelf een studio te starten. Voor ons is het een gedroomde uitbreiding op de beschikbare technieken en we zijn erg blij dat we dit plan samen met CAG Ventures waar kunnen maken.”

Dutch Rose Media werkte in 2018 samen met Antea Group aan de ‘Domtoren Challenge’. Deze serious game was één van de eyecatchers in de Pop-up store die Antea Group eind 2018 opende op Utrecht CS.

Over Antea Group

Van stad tot land, van water tot lucht; de ingenieurs en adviseurs van Antea Group dragen in Nederland sinds jaar en dag bij aan onze leefomgeving. We ontwerpen bruggen en wegen, realiseren woonwijken en waterwerken. Maar we zijn ook betrokken bij thema’s zoals milieu, veiligheid, assetmanagement en energie. Onder de naam Oranjewoud groeiden we uit tot een allround en onafhankelijk partner voor bedrijfsleven en overheden. Als Antea Group zetten we deze expertise ook mondiaal in. We combineren hoogwaardige kennis met een pragmatische aanpak. We maken oplossingen haalbaar én uitvoerbaar. We opereren doelgericht en met oog voor duurzaamheid. Zo anticiperen we op de vragen van vandaag en de antwoorden van de toekomst. Al meer dan 65 jaar.

Download hier het hele persbericht